Fråga: Hej! Det pratas mycket om intorkade och hårda vevaxeltätningar på motorer till gamla mopeder och Mc. Ofta är de boven man utpekar som gör att motorn inte vill gå bra, Sachs 150/175 cc motorer har en lite speciell tätning som sitter i en stålhållare på liknande sätt som på DKW men ändå inte. För att byta tätningarna på Sachs motorn måste motorn öppnas upp helt det vill säga delas, samt att vevaxeln plockas ur. Därefter ska de yttre lagerbanorna till ramlagren värmas ur blockhalvorna. Ramlagren är magnetlager M20. Först därefter kan man plocka ur tätningarna som i sin tur är in pressade i stålhållare med en plan 1 mm tjock fläns/distans som hålls på plats i blockhalvan av den nyss omtalade yttre lagerbanan.
När det gäller DKW rekommenderar du att man borrar två små hål i stålhållaren och sedan dornar man ur själva tätningen. Men på Sachsmotorn är ju själva stålhållaren till tätningen samtidigt en precisionsdetalj som sitter med mild presspassning i blockhalvan och även en distansbricka som gör att ramlagrets ytterbana hamnar måttriktigt i blockhalvan. Vågar man använda samma metod som på DKW-tätningarna? Hur byter man lämpligast dessa tätningar samt går de att få tag på? Måtten med stålhållaren är: 20 x 35 x 12 mm.
Med vänlig hälsning
Bengt Göransson.
Svar: Detaljen på bilderna du skickat är egentligen två delar. I reservdelslistan kallas den för ”Tätningsring till vevaxel, komplett” och består av en vanlig packbox med måtten 20x35x10 och den yttre hållaren i plåt. Eventuellt har din packbox mindre ytterdiameter. Packboxen hittar du nog hos de flesta industritillbehörsbutiker. Det är alltså samma konstruktion som exempelvis DKW 125 & 250 cc, samt Autopedmotorn – en separat plåthållare med en standardpackbox inpressad i centrum.
På bilderna av din ”tätningsring” ser man dessutom att man karvat av en bit från packboxen för att den inte ska blockera oljehålet i plåthållaren. Man ser också att packboxen har två tätningsläppar – en yttre dammläpp och den vanliga inre tätningsläppen, vilket nog inte existerade på 50-talet. Packboxen är alltså redan bytt någon gång. Du kan borra två hål i hållaren och knacka ut den med ett dorn om du inte får ur packboxen på annat sätt.
Jim Lundberg





