Fråga: Hej Jim, Nu undrar jag om du kunde komma med råd. Hur får man bort smutsen mellan kylflänsarna på cylindern? Har hållit på ett antal år med gamla mopeder och motorcyklar, men ännu har jag inte hittat ett effektivt sätt att få bort riktigt ingrodd smuts. Har testat alla olika sorters stålborstar, både såna som används för hand och såna som kopplas till skruvdragare. Det finns inte ett lösningsmedel som inte butikskedjorna hävdat att ”detta fungerar garanterat”, jag har blötlagt i diesel i flera dygn och sedan provat skölja med högtryckstvätt.
INGET fungerar. Alltså det blir inte så skinande rent som jag skulle vilja ha det. Då man ser på bilder hur andra restaurerat sina mc:s och mopeder verkar det vara rent och snyggt men inte för mig. Vad gör jag fel? Har du nåt tips?
Anders
Svar: Den här typen av fråga har nyligen varit uppe här på ”Fråga experten”, men vi kör den ett varv till. Om cylindern är av gjutjärn kan man använda ett sodabad (kaustiksoda och hett vatten) för att lösa olja, smuts och sot. Är det riktigt smutsigt kan man ta en ståltråd med ett trähandtag i varje ände och ”såga sig” genom det värsta. Därefter kan man byta ut tråden mot en tygremsa dränkt i avfettning. Glasblästring är en effektiv och skonsam metod, men ger en lite sidenmatt yta som kan vara fel om det är en aluminiumcylinder som inte ska lackeras.
Man kan även blästra med torr-is om man har en sådan firma inom rimligt avstånd. Denna metod kan användas på en monterad motor och man behöver inte ta isär den efter blästringen då torr-isen omvandlas till gas och försvinner i samma ögonblick den träffar metallytan. Titta på Fredagsfilmen om hur man blästar med kolsyra (torr-is).
Det är aldrig fel att göra som du gjorde, alltså att lägga delen i ett fettlösande bad. Lacknafta är också bra – särskilt om man värmer badet en aning. Men man bör inte värma lacknafta för mycket då det vid cirka 60 grader bildas lättantändliga gaser. Man har nått den så kallade flampunkten. Denna typ av bad kanske inte löser upp allting, men det brukar mjuka upp smutsen rejält.
En annan variant är våtblästring. En högtryckstvätt klarar inte alltid av att ta bort fastbrända avlagringar på en cylinder, men om man skaffar en tillsats för våtblästring så kan det fungera bra. Man tillför då ett abrasiv (exempelvis sand) i vattnet och får då en dammfri bläster som tar bort det mesta. Denna metod fungerar också bra på rostiga järngrindar och liknande saker som är knepiga att slipa rent med en slipmaskin.
En kemisk variant är något som kallas ”Fälgrengöring” eller liknande. Detta är en vätska som är avsedd för aluminiumfälgar och innehåller fosforsyra (kolla flaskans etikett) vilket etsar bort smuts och oxid. Jag har testat detta på mopedtopplock av aluminium och de blev riktigt fina, men det krävdes en mekanisk rengöring först så att den värsta smutsen försvann.
Jim Lundberg




