Fråga: Hej. Jag har plockat isär min 125cc CZ-motor (Monark M-200) och tänkte utesluta packningen mellan motorhalvorna och ersätta med tätningsklister eftersom den sprängskiss (Katalog över reservdelar till motorcykel M200 …) jag har tillgång till inte visar någon packning (det finns heller inga packning för transmissionskåpan).
Om jag skippar packningen behöver jag ju inte shimsa vevaxel så mycket. Men utan packning blir det ett hål mellan kedjesidan och transmissionen. Visserligen långt över oljenivån men det kan ju komma diverse skit från kedjan. Min slutsats är att det måste till en packning eller hur? Är det vanligt att man utelämnar packning i reservdelsförteckningar?
Hälsningar
BenganÅ
Svar: Packningar ska vara med i en reservdelslista, lika självklart som att packboxarna är det. Men det kan säkert finnas undantag. Enligt den norska reparationshandboken för Jawa/CZ av Arvid J. Nordli ska det inte vara någon packning mellan blockhalvorna utan bara packningsklister – något som även gäller motorer av andra fabrikat. Att shimsa upp en motor är inga problem. Mät axialspelen utan blockpackning och anteckna alla spel och korrigera dessa med shimsbrickor. Ska det vara en blockpackning ökar du tjockleken på samtliga shims med packningens tjocklek. Är den exempelvis 0,20 mm så lägger du på 0,20 mm på samtliga shims.
Jag har tyvärr ingen sprängskiss för denna motor och vet därför inte hur det där hålet sitter orienterat i motorn. Nästan alla motorer har ett ventilationshål i växellådan som ska släppa ut eventuellt tryck så att inte växellådsoljan pressas ut genom skarvar och tätningar, men inget hål får ju släppa in grus och smuts. Placeringen av detta hål verkar märklig om det är tänkt som ett ventilationshål. Jag skickar därför över denna fråga till Anders Österberg i svenska Jawaklubben som har skruvat med denna typ av motorer.
Jim Lundberg




