Kopplingsschema till Monark M 400 med ILO-motor

Fråga: Hej Jim. Har nyligen köpt din reparationsbok om motorer (Stora Tvåtaktsboken). Har själv en Monark M 400 ILO 175 cc med batteritändning. Årsmodell 1951. Besiktad och kör årligen några mil. Har funderat i flera år på att renovera. Kraftiga lagerljud samt slirar på kopplingen. Jag hade hoppats att din bok skulle behandla även denna variant. Det rent mekaniska behandlas mycket bra om jag läser ILO 150 cc, men batteritändningsversionen saknas. Var kan jag hitta info om den?

Hälsningar

Kenth från Umeå

 

Svar: Jag har en del uppgifter om motorn med batteritändning som du kan se här:

Brytaravstånd: 0,3 – 0,4 mm (kollas var 300:e mil)

Förtändning: 3,5 – 4,0 mm

Batteri: 6 volt, 8 Ah

Tändstift: Normal körning – Bosch W175 T1. Hård Körning – Bosch 225 T1 (översättning till modernare stift samt andra fabrikat hittar du i Stora Tvåtaktsboken)

Elektrodavstånd: 0,5 mm

Demontering av generatorn görs på följande vis enligt Monark:

”Demontering av generatorn sker genom att första avtaga skyddskåpan och lossa de två skruvarna i apparathusets botten. Nu frilägges rotorn som lossas genom att skruva av sexkantsmuttern i rotoraxeln och där inlägga ett 50 mm långt 6 mm rundjärn samt åter skruva in sexkantskruven.”

Jim Lundberg

Kopplingsschema till Monark M 400 med ILO-motor
Nyckellägen och glödlampsförteckning
Kopplingsschema till Monark M 400 med ILO-motor
Start utan batteri

Rulla till toppen