Registrera import utan papper

Fråga: Jag köpte en BMW 600 årsmodell 1958 nyligen från Tyskland. Bilen är renoverad från grunden efter ett vrakstadium men är inte färdigrenoverad. Det finns inga gamla papper men ett köpkontrakt med en obetänklighetsklausul. Via BMW-group har jag fått ett tillverkningsintyg på bilens chassinummer. Enligt tyska KBA (motsvarar transportstyrelsen här) så finns inga papper kvar i Tyskland då dessa borttages när bilen inte har varit i bruk mer än sju år. Hur går jag vidare med ursprungskontrollen? TSV kräver vid första ansökan utländska registreringsbevis som inte finns längre! Råd?

Svar: Det här var en riktigt klurig fråga som vi lät gå vidare till  Bo Magnusson, chef på Transportstyrelsens sektion för ursprungskontroll. Han svarar så här:

För att få en godkänd ursprungskontroll vid import av ett begagnat fordon måste ett registreringsbevis följa med ansökan.

Registreringsbeviset är till för att den tidigare registreringen ska kunna styrkas och för att vara en del i kontrollen att fordonet inte är stulet. 

Det är därför mycket viktigt att kontrollera att registreringsbeviset finns med vid importen.

Det här innebär att vi inte kan godkänna ursprungskontrollen på fordon som saknar dokument som kan styrka tidigare registrering.

Rådet vi kan ge till dig är följande:

1: Antingen ta fordonet tillbaka till Tyskland för att försöka få det inregistrerat där igen för att sedan importera den till Sverige med giltiga registreringshandlingar eller

2: Vänta och använda sig av ”20 års-regeln” och låta fordonet hänföras till historiskt fordon. Då kan den sökande som saknar registreringshandlingar få godkänt med fotografier som underlag samt kunna styrka att fordonet funnits i landet de senaste 20 åren och är äldre än 30 år, men då det klart och tydligt framgår (genom t.ex. kvitton eller följebrev) att fordonet aldrig varit registrerat i Sverige.

Så långt Bo Magnusson på Transportstyrelsen. Det är alltså inte omöjligt att registrera fordonet i Sverige, men det kräver antingen att du först registrerar fordonet i Tyskland, något som tidigare ägare kanske kan hjälpa dig med, och på så sätt får fram papper på det, eller att du dokumenterar att fordonet är här och väntar 20 år på att registrera det.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen