Fråga: Hej, Har en silverpil från 1956 som jag nyligen fått fart på med din hjälp. Den går fint men jag upplever att det vid uppvarvning är relativt mycket vibrationer som bland annat verkar fortplanta sig via resonans i tanken. Har ingen tidigare erfarenhet från äldre motorcyklar så kanske är allt som det ska?
Upplever även att den spottar ur sig lite mycket olja och undrar om det är något man kan göra något åt. Läste någonstans att man kunde stoppa in stålull eller nåt i ljuddämparen?
Mvh/Björn
Svar: Jag har aldrig kört en Silverpil så jag lämnar det till våra läsare som säkert kan berätta om vibrationerna i kommentarsfältet nedan. Kan bara säga att äldre motorcyklar generellt vibrerar mer än nya. Dels beroende på motorkonstruktionen, dels beroende på annan motorupphängning.
Om det kommer olja ur avgasröret kan detta bero på flera saker. Det kan vara för mycket olja i bensinen. Silverpilen ska 4 procent olja. (5 procent vid tävlingskörning). Eller för fet blandning i förgasaren vilket justeras med huvudmunstycke och trottelnål. Då brukar motorn även fyrtakta. Det kan också vara så att gnistan är klen och att förbränningen därför blir ofullständig vilket leder till att en del bensin (och olja) hamnar oförbränd i avgasröret. En del häller i tvåtaktsoljor av racingkvalitet i gamla fordon med låga effekter. Det är inte skadligt då dessa oljor smörjer bättre än de gamla motoroljorna som användes förr, men racingoljor har en hög kolningstemperatur och behöver då ganska höga motor/förbränningstemperaturer för att brinna upp vilket man sällan uppnår i en gammal motor med låg effekt. Resultatet kan bli att en del av racingoljan ”överlever” förbränningen och hamnar i avgasröret med slabb och kladd som följd. Stålull kommer att stoppa flödet när det blir smutsigt.
Jim Lundberg




