Fråga: Hej igen, har nu plockat isär motorhalvorna på min Sachs 98 cc och det gick ju som en dans, men är lite fundersam på vevlagret. Känner ett glapp så det är läge att byta, men går det att få tag i nytt vevlager och vad heter detta lager? Det går ju att köra med det gamla också, men nu när jag har isär allt så är det ju en skam om man inte byter.
ulfi
Svar: Först och främst ska du kolla att glappet verkligen är ett radialspel och inte en kombination av axial- och radialspel vilket det lätt kan bli om man bara kolla ”på känn” genom att dra i vevstaken. En vevstake kan vicka rejält i sidled och kan till och med vridas lite runt sin axel utan att vevlagret för den skull är slut.
Testa helst med en indikatorklocka att det verkligen är ett större radialspel i lagret. Ett nytt vevlager i denna storlek ska ha ett radialspel på 2-3/100-dels millimeter. Om spelet är mer än 5-6/100delar börjar det höras ett smattrande ljud på högre varv, och om spelet är ändå större kan man till och med känna vibrationer i styret. Lagret består av tre delar: vevstaken, vevtappen och 14 stycken lagerrullar 6×8 mm. Rullarna slits mest och med lite tur räcker det med ett rullbyte. Tänk på att varje hundradel som saknas på en rulle ger dubbelt så stort spel i lagret. Så om rullarna exempelvis är nerslitna med 2 hundradelar kommer lagerspelet att minska med det dubbla (2×2), alltså 4 hundradelar vid rullbyte. Nya rullar kan du hitta hos Jacking AB på telefon 0227-133 22.
Om du även måste byta vevtapp och/eller vevstake så vet jag inte var du hittar nya delar. Du kan annonsera gratis i Classic Motors privatannonser, eller springa på veteranmarknader. Med lite tur kanske du hittar bättre begagnade delar. Vevaxeln delar men genom att pressa ur vevtappen ur ena vevskivan som på bilden nedan. Pressa absolut inte tappen rakt igenom vevaxeln då vissa motorer har koniska vevtappar. Gör man så förstör man minst ett hål i vevskivorna.
Jim Lundberg





