Fråga: Tjena. Jag undrar hur mycket går det att borra/svarva upp en original 38mm Sachs cylinder?
Robert
Svar: Diametern på den del av cylindern som går ner i vevhuset – insticket, eller cylinderkjolen, är cirka 44 mm på en Sachs originalcylinder (38 mm borr). Jag har sett 50 cc sachscylindrar som borrats upp till ”60 cc” med 41 mm diameter. (Sachs ”60-kubikscylindrar” med 41 mm diameter håller endast 55,45 cc) Men insticket blir då tunt i godset. Godstjockleken på originalcylindern är 3 mm och efter en borrning till 41 mm är tjockleken nere på 1,5 mm vilket är i tunnaste laget och det finns ökad risk att delar av insticket spricker och lossnar vilket ställer till en massa elände.
Sachsmotorerna har dessutom inte dragstänger genom hela cylindern som ”pressar ihop” den, utan det är bara korta pinnskruvar som håller fast själva cylinderfoten. Detta leder till att cylindern utsätts för dragbelastning vid tändning och kompression. Borrar man för stort så blir cylinderväggarna klena och det finns risk för att cylindern går av strax ovanför cylinderfoten. Dessutom ändras portarnas area och öppningstider om man borrar mycket. Exakt vad detta sedan leder till kan jag inte svara på. Mitt tips är att du stannar vid 40 mm i borr. Det ger 52,78 cc.
Jim Lundberg




