Fråga: Hej Jim! Jag har problem med en bekants Puch Montana. Felet yttrar sig följande: Den startar utan problem och svarar bra på gas. Kör sedan i väg och efter ca 200 meter så bara böööar den. Släpper jag gasen så håller den igång, men går alltså inte att varva. Stänger av den och efter en stund går den att varva när jag står stilla, kör iväg med samma resultat efter ca 200 meter. Det har ingen betydelse om jag har full eller halv gas.
Följande är gjort med mopeden utan resultat: Nya packboxar och packningar i motorn. Nytt tändsystem (testat tre stycken som jag provat på andra mopeder och vet fungerar). Alla kablar från tändsystem är urkopplade så det är ingen kabel som ligger an till dödaren. Ny tändkabel och tändhatt Testat tre nya tändstift. Testat fem olika svänghjul. Ny 60cc cylinder – har provat tre stycken av olika fabrikat. Helt ny förgasare – testat fyra olika nya 12-17mm både med och utan ställbart munstycke. Nytt insugningsrör, ny bränsleslang, ny bensinkran (provat två olika) Annan bränsletank i fint skick (den som satt på var också i mycket fint skick) Hängt enliters flaska på ramen direktkopplad till förgasaren Kört utan tanklock. Helt nytt avgassystem (högeffekt) samt krök (testat två andra system).
Har dessutom byggt ihop en helt ny motor med nya lager packningar m.m. som precis får samma symtom. Jag misstänker själv att den inte får tillräckligt med bensin vid belastning och tömmer flottörhuset, men det är kanonbra flöde från slangen. Har nu slut på idèer. Hjälp mig med detta innan jag slår sönder mopeden med släggan!
Vänliga Hälsningar Håkan
Svar: Innan släggan kommer fram bör du testa några saker till. Nu har du faktiskt gjort det mesta, men några saker till återstår. Ta en ny provtur. När motorn börjar krångla stänger du av bensinkranen. Om motorn börjar svara på gasen när kranen stängts så får den troligtvis för mycket bränsle och surar ner sig. Ta en provtur till, och när motorn börjar krångla denna gång så gasar du på tills den stannar. Ta nu ur tändstiftet. Är det torrt så dog den av bränslebrist. Är stiftet genomsurt så får den för mycket bränsle – eller så har du något fel på tändsystemet.
Häng av allt trim – inklusive avgassystemet. Sätt dit originaldelar och provkör. Om den fungerar nu så vet du var felet ligger – i en eller flera trimdelar. Idag säljs mycket nytillverkade trimdelar till äldre mopeder som är mer eller mindre skräp, och det faktum att det är nya och fina grejor säger ingenting om funktion och kvalité. Dessutom bör trimdelar vara anpassade till varandra så att exempelvis trimpipan och cylindern ger toppeffekt vid samma varvtal som ett exempel.
Jim Lundberg




