Kopplingsbekymmer på Silverpilsmotor

Fråga: Hej Jim. Jag försöker renovera en Husqvarna Guld/Silverpilsmotor som skall vara på en Drömbåge, den är ett hopplock, själva blocket verka vara Guldpil men cylindern är från en Drömbåge. Har bytt kork i kopplingen och även kopplingsnavet då pinnbultarna för fjädrarna var skadade. De var krokiga.

Nu ser jag att hela navet lyfts 0,5 mm när man kopplar ur. Är detta glapp acceptabelt, eller bör jag riva hela motorn och byta bronsbussningen? Dessutom satt det dubbla fjädrar i kopplingen. Alltså två i varandra. Vad skall det vara för mått på fjädrarna till denna koppling?

Med Vänlig Hälsning

Jörgen Westman

 

Svar: Husqvarnas Silver- och Guldpilsmotorer har en lite lustig lösning i kopplingen då bronsbussningen i centrum faktiskt är en ”bärande del” av konstruktionen. Denna bussning är pressad från insidan genom kullagret i blocket och sedan vidare in i hålet på kopplingskorgen där den också sitter med presspassning. Av denna anledning måste man använda en avdragare för att få loss korgen. Men om ditt kopplingsnav rör sig axiellt (utåt/inåt) så är det nog inte bussningen som är sliten, i alla fall inte i dess hål, utan snarare behövs det shimsas under korgen eller kanske innanför denna bussning inne i lådan. 0,5 mm låter inte som någon katastrof, men jag kan tänka mig att 0,2-0,3 mm vore mer riktigt.

Enligt Husqvarnas reservdelskatalog ska det bara vara åtta kopplingsfjädrar – en för varje pinnskruv i navet, Tyvärr uppger man ingen längd eller diameter på dessa fjädrar. Har någon uppgifter på fjädrarna till Jörgens motor? Lämna gärna en kommentar i fältet nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen