Eldragning på Monark med JB 150-motor

Fråga: Hej Jim. Har i min ägo en Monark med JB150cc motor och har tänkt dra ny el. Under motorn på vänster sida kommer en tråd. Är det den enda strömkabel som kommer ut? Lite till höger om den kommer en anslutning i form av en skruv ut. Är det jord månntro? Har hittat i denna spalt ett universalschema till en Fram 1950 som borde väl duga, men kruxet är att jag har på styret en trevägsomkopplare av den typ som på sidan 33 bild 1 i Stora Tvåtaktsboken. (En toppenbok). Hur kopplar man då? Är 0,75mm kabelarea är lämplig? En sista fråga. I instruktionsboken står det att Monark 77 ska ha 2,75×19 däck både fram och bak, Går det lika bra med 3,00×19? Tusen tack i förhand. Med vänliga hälsningar

John-Erik Jakobsson

 

Svar: På JB 150:an är det bara en kabelgenomföring (undantaget tändkabeln) och det är strömkabeln från ljusspolarna som kommer ut under motorn via en isolerad mässingsskruv (se bild ovan). Den andra skruven är förmodligen avtappningsskruven för vevhuset – om ingen har borrat egna hål förstås.

Här nedan ser du två kopplingsscheman. Det översta är ett universalschema för denna typ av motorcyklar. Under det schemat ser du ett modifierat schema för din typ av omkopplare som är modernare och vanlig på mopeder från 1970-talet. En baklampa får aldrig arbeta ensam mot ljusspolarna – då brinner den upp på några sekunder. Koppla därför in din omkopplare som på bilden ur Stora Tvåtaktsboken längst ner. Om din motorcykel har en huvudströmbrytare i lampan drar du en gul kabel från den (annars direkt från motorn) till ”gul ingång” på omkopplaren. Sedan gäller: Grå = baklampa, Gul/svart = Helljus, Vit = Halvljus. Svart och brun kabel går bort då din motorcykel saknar dödarknapp och elektriskt signalhorn. Den vanliga kabelarean i dessa fordon var 1,0 kvadratmillimeter, mm2. Denna kabel hittar du hos Elfa Distrelec. Vanlig 1,5 mm2 kabel är för grov för omkopplarens anslutningar. 0,75 mm2 fungerar bättre, men kan ge lite mer spänningsfall (svagare lyse).

När det gäller däck så ska 3.00-19 fungera bra på din Monark.

Jim Lundberg

Eldragning på Monark med JB 150-motor
Universalschema för lätta motorcyklar från 40- 50-talet.
Eldragning på Monark med JB 150-motor
Ändrat schema. Dra ”gul” kabel från huvudströmbrytaren (om den finns) till ”gul anslutning” på den nyare mopedomkopplaren. (se bild nedan)
Eldragning på Monark med JB 150-motor
Vanlig omkopplare till mopeder på 60- 70-talet. Kabelfärgerna är mopedstandard.

Rulla till toppen