Fråga: Tjenare! Jag har en Monark Monarped med ILO-motor som går kanon men den vill dra lite på kopplingen när man står stilla och har i växeln. Har köpt den underbara Stora Tvåtaktsboken, men blev ändå lite osäker på hur man ställer in den rätt.
Mvh/Daniel
Svar: Om kopplingen inte frikopplar helt kan det bero på flera saker. Enklaste ”felet” är att man har för mycket olja i växellådan så att kopplingen bokstavligt ligger i oljebad vilket leder till att oljan klistrar ihop lamellerna trots att man dragit in kopplingen helt. Alltför tjock olja kan också ge samma effekt. ILO Piano ska ha 2 dl SAE 20 motorolja i växellådan, men då SAE 20 oftast hittas i stora förpackningar (>20 liter) så kan man använda SAE 30 vilket säljs som ”gräsklipparolja” i småförpackningar på bensinmackar, stormarknader och trädgårdsaffärer. Att SAE 30 är aningen tjockare ska inte ge några bekymmer av den typ du har annat än vid låga yttertemperaturer (vinterkörning).
De sex kopplingsskruvarna på ILO Piano har varsin distanshylsa vilket gör att man kan dra varje skruv i botten utan att fjädrarna blir alltför hopklämda. När detta är gjort ska man kolla/justera spelet i kopplingsarmen vilket står på sidan 190 i Stora Tvåtaktsboken. Spelet justeras med skruven i kopplingsarmen och rätt spel har man när kopplingsarmen ligger 2-5 mm från ytterkåpan som man lägger på vid kontroll av detta.
En annan anledning till att kopplingen drar är att lamellerna är skeva. Särskilt stållamellerna i kopplingen bör kollas genom att lägga dem på ett plant underlag (glasskiva). Är de skeva, det räcker med några tiondelar, bör de bytas ut. Det brukar inte gå att rikta dem.
Jim Lundberg




