Fråga: Hej! Detta handlar om en Dakota med 40 mm cylinder som inte är portad eller dylikt, högkomp topp och 17 mm förgasare som byttes för ca ett halvår sedan.
Lång historia kort så när jag körde som vanligt idag så efter 6 km så helt plötsligt tappade motorn effekt och så lät det lät det som om motorn höll på att skära med ett ökande skrapande ljud så jag tryckte in kopplingen direkt och motorn stannade på under en halv sekund vilket förstås inte var normalt. Gångturen hem sedan på 3 km i hällregn hoppar vi över.
Cylindern visade sig ha klarat sig så den var helt ok som tur var men kolven hade fått skit med ordentliga slit/smältmärken på fram och baksida och tom någon djup repa i kolvringarna. Topplocket var helt täckt av svart sot, kolvbulten var lite av ett helvete att få ut då den var väldigt torr så att säga så den fastnade, kolvens undersida hade någon kolsvart olja på sig och vevens topp var likadan och lite svart en bit ned. Kolven hade en tunn hinna av något gråsvart som var geggigt och lätt klistrigt av sig. Om mycket sot kommit till så har detta sugit till sig oljan och förhindrat smörjningen och efter om och med orsakat detta.
Igår innan avfärd så fixade jag till en läcka mellan förgasaren och cylindern som hade blivit några dagar innan men den blev väldigt svårstartad efter det men jag hade bråttom iväg så jag hann inte kolla upp mer.
Den har varit svårstartad och slö på låga varv men rätt ok på höga men inte i närheten som den var innan jag bytte allt detta för ca ett halvår sedan då den var väldigt pigg och rapp på hela registret men jag tror dock att den på den tiden läckte tjyvluft vid förgasaren.
Jag har dock även från början gjort ett ingrepp i luftburken och satt in ett luftfilter för bil för bättre rening av luften och börjar nu tro att luftflödet blivit hindrat för mycket även om jag tyckt att det varit ett bra flöde. Detta har då gjort att lufttrycket i förgasaren blivit lägre än normalt vilket i sin tur gjort blandningen mycket fetare vid framförallt låga varv som gjort att det bildats mycket sot. Dock kan det också vara så att packboxen närmast kopplingen börjat läcka men jag vet inte.
Innan jag river ned hela motorn, som kanske visar sig vara helt i onödan, vilket skulle kunna vara orsaken tror ni? Tycker det är lite väl mycket sot med bara en fet blandning men det är det kanske inte?
Mvh Henrik
Svar: Det låter snarare som om din motor får för mager bränsle/luftblandning – inte för fet. Om kolven kändes ”torr” vi demonteringen kan det vara ett exempel på detta. Dessutom ger mager blandning högre motortemperatur vilket kan orsaka nypning eller skärning. Tjuvluft kan ge mager blandning, men även avsaknaden av ett luftfilter eller ett filter som släpper igenom mer luft än originalfiltret ger mager blandning. Ju mer luft motorn får, desto större munstycken krävs.
Kolla packboxarna på bägge sidor av vevaxeln. Detta kan göras på flera sätt. I bägge fallen tar man bort svänghjul och transmissionskåpan. Antingen ansluter man en slang till insuget, drar upp kolven i topp och blåser i slangen. Om det pyser i någon ände av vevaxeln är packboxen slut. Man kan också fylla vevhuset med lacknafta och kolla om det rinner ut på någon sida. Det ”klistriga” som du beskriver kan vara bränd transmissionsolja då dessa oljor inte klarar av lika höga temperaturer som motoroljor – ännu en anledning att kolla packboxarna eller packningen mellan blockhalvorna.
Jim Lundberg




