Fråga: Hej, jag har en bekant som har en 50cc Tomos Quadro, en trehjulig flakmoped med flaket bak, typ TWS 2000. Han har problem med att mopeden är svårstartad vid regn och fuktig väderlek. När den har stått inne i garaget eller vid torrt väder utomhus är det inga problem. Baklamporna håller ej trots byte. Kan man koppla bort strömmen från motorn (strömspolen) och testa då. Eller har då något tips om var man skall börja felsökningen.
Per-Johan Korsbäck
Svar: Om motorn krånglar vid fuktig väderlek ligger felet oftast i tändsystemets högspänningsdel, alltså i tändspolen, tändkabeln eller tändhatten på tändstiftet. Sprickor i isoleringen kan leda till överslag om fukten tränger in. Smuts kan också orsaka överslag. Avstörda tändhattar (med plåthölje) drabbas ofta av överslag och byts då ut till en vanlig tändhatt av plast/bakelit.
Om det finns sprickor i tändspolens isolering eller vid tändkabelns anslutning till spolen kan dessa sprickor tätas genom att man lackerar spolen med en transparent motorlack, exempelvis Biltema Motorplast. Då gäller det att man förvarat tändspolen varmt och torrt några dagar innan man lackerar – annars kapslar am in kvarvarande fukt. Spolen kan oftast lackeras på plats, men täck över detaljer som inte ska lackeras.
Att baklamporna går sönder kan bero på överspänning och/eller vibrationer. Mät spänningen med lamporna påslagna. Vid 6-voltssystem ska spänningen stanna vid cirka 7 volt och vid 12-voltssystem ska spänningen stanna vid det dubbla, alltså cirka 14 volt. Om spänningen är högre kan man montera en spänningsregulator eller bygga en själv. Vissa baklampor är gummiupphängda för att skydda lampan mot vibrationer och när gummit åldras blir det hårdare och lampan utsätts för mer vibrationer.
Jim Lundberg




