Fråga: Hej! Finns det överhuvudtaget någon passande 40 mm kolv med 12 mm kolvbult till en Dakota som INTE har en övre L-ring och undre I-ring utan enbart två vanliga I-ringar där den övre sitter en liten bit under toppen och där kolvringsknastren förstås är satta så att de inte går rakt över en port? Alltså precis exakt som en original 38 mm kolv fast 40 mm istället.
Har letat som besatt men inget att finna – men tycker att det absolut borde. Har bara haft diverse problem med de med övre L-ring som läckor och vet inte allt (ja, kolven har varit satt på rätt håll och dylikt) men aldrig de med I-ringar så det är därför jag letar efter en med enbart I-ringar.
Jag upptäckte dock nyligen att porthålen ligger lite annorlunda på olika Puch för knastren på någon kolv jag kommit över var inte satt likadant så kolvringarna hade en knapp mm från portkanten att vila på och var förstås inte användbar.
Mvh Henrik
Svar: Jag har själv en 40 mm Puchkolv (L-ring högst upp) i min Monarped, men har inte kört många mil ännu så jag kan inte uttala mig om funktion och hållbarhet. Varför en L-ring inte fungerar i din motor kan jag inte svara på och jag har inget direkt tips om en 40 mm kolv till Puch som har två vanliga kolvringar. En variant är att ta med dig originalkolven till en välsorterad mopedhandlare och leta upp en 40 mm kolv med samma kolvbultshöjd från en annan moped. Kolla även att styrstiften sitter i rätt position. Rita med tusch på kolvtoppen över respektive stift och trä på cylindern så ser du om ringöppningarna kommer för nära portarna. Kanske någon läsare kan ge ett tips om lämplig kolv till Henriks Dakota? Lämna en kommentar här nedan.
Jim Lundberg




