Fråga: Hej. Skulle vilja ha lite tips. Jag hämtade hem en Fram King Clipper från 1962 häromdagen. Den har en Victoria EM 50-motor. Den skall enligt säljaren gått sparsamt och inte vart ingång de senaste 10 åren, stått uppställd på en loge. Han hade tappat ur den gamla bensinen och fyllt på ny, mopeden hade startat men bara gått en stund sen hade den stannat, och tände bara med hjälp av startgas. När jag köpte mopeden startade han den med startgas och den gick i ungefär 10 sekunder sen dog den igen. Skit i förgasaren tänkte jag. Och när jag kom hem med den så plockade jag isär förgasaren blåste rent överallt, tappade ur bensinen ur tanken och gjorde rent kranen som hade en hel del skit i filtret. Allt är tillbakasatt och inte ett liv. Inte ens med startgas. Gnista finns, men den tänder inte. Provat lite olika stift, satt i ett ställbart munstycke (nytt till en puch) men inte ett liv, haft isär cylindern och bytt ringar.
Med hjälp av min Husqvarna från 1961 och en person på den och bogsering så lyckades jag tillslut få igång den. Jag hade nog igång den i 10 -15 minuter.. Men den gick inget gôtt precis… Och efter en stund började den missa och jag fick loppa på stiftet. Bytte stift igen, filade på brytarna och justerade dessa. Men sen vara han stendöd igen, gick inte ens med bogserlina och Husqvarna.. Jag har dragit mig för att släppa på svänghjulet och byta brytare och kondensator, (har blivit lite uppskrämd, Victoria har ingen kil sägs det och kan bli knölig att få rätt när man sätter tillbaka) men nästa steg blir ju givetvis att byta brytare och kondensator. Finns det något annat förslag på varför den inte tänder?
Magnus Bäckström
Svar: Mopeder åldras även om de står oanvända. Kolla packboxarna vid vevaxeln – särskilt den innanför svänghjulet. Gummit i dessa torkar och spricker med åren. Den är lätt att byta utifrån och man behöver bara lossa på svänghjulet och tändplattan. Märk upp tändplattan med en rits innan den lossas så den hamnar i samma läge som innan. Packboxen bryter man ut med hjälp av en syl eller en liten vass skruvmejsel. Måtten på packboxen är 15x35x8 mm.
Nästa grej är kondensatorn och tändspolen som också kan vara orsaken till problemen. Dessa drar i sig fukt från luften och slits även ”elektriskt” på insidan. Att ställa tändningen på en Victoria EM 50 är inget problem. Då motorn saknar krysskil till svänghjulet får man dock gå lite annorlunda till väga. Förtändningen på din motor ska vara 2,0-2,2 mm före övre dödläget. Ställ först kolven i detta läge. Trä på svänghjulet lätt på vevaxeln så att det slirar på konan. Justera brytaravståndet till 0,3-0,4 mm (=max öppna). Vrid nu svänghjulet sakta i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna. Stanna där och knacka till svänghjulet inåt med en plasthammare så det fastnar på konan och dra fast svänghjulsmuttern. Kolla att tändningen blev rätt – det är lätt gjort att man råkar dra med sig vevaxeln när man vrider på svänghjulet under inställningen.
Jim Lundberg




