Fråga: Hej Jim! Är det torr- eller våtlameller på NSU Quickly? Min kan slira något. Om det är våtlameller kan det hjälpa med att byta olja i växellådan? Om inte det hjälper, kan man byta lameller utan att dela motorn?
Arne Persson
Delsbo
Svar: Motorblocket på NSU-motorn är tredelat och kopplingen sitter innanför den del av blocket där kedjedrev och pedalaxeln sticker ut (bild ovan). Du behöver alltså inte dela hela motorn för att komma åt kopplingen. Däremot kan det behövas en särskild avdragare med gängan M30x1 för att få bort kedjedrevet som sitter hårt på en kona. Lamellerna kommer i kontakt med oljan och är då att betrakta som ”våta”.
Tvåväxlade motorer ska ha 1,35 dl SAE 30 motorolja, och treväxlade ska ha 2,1 dl av samma olja. För mycket, eller fel olja, kan leda till slirande koppling. Kolla att det finns spel i kopplingsvajer och dito arm. Testa sedan med att tömma ur all olja. Fyll därefter i lacknafta så att växellådan är i stort sett full. Håll sedan in kopplingshandtaget och rulla mopeden fram och tillbaka med växel ilagd. På detta vis tvättas lamellerna rena. Töm ur all lacknafta och fyll på med rätt oljemängd. Om du ändå måste byta lameller så ska (obekräftat) lamellerna från en Puch V3-motor passa till NSU.
Jim Lundberg





