Fråga: Hej! Lite funderingar kring montering av kullager. Håller på att montera ihop en ILO 98 med nyrenoverad vevaxel, ny borrad cylinder med ny kolv samt samtliga kullager nya. Upptäcker då att axlarna går aningen trögt när motorn är helt hopskruvad.. Man kan rotera samtliga axlar med handkraft men de roterar ändå märkbart lättare om samtliga skruvar i motorblocket släpps cirka 0,25 varv. Lätt att bli lite extra petig när alla grejer är nya balanserade och riktade och så vidare.
ILO-motorn har totalt sex spårkullager i växellådan och två stycken ramlager till vevaxeln. blockpackningen är ca 0,40 mm tjock. Började med att värma blockhalvorna och monterade samtliga lager i dem såg givetvis till att de bottnar i sina hus. Passningen i synnerhet på vevaxeln är av lindrigare presspassning, och så skall det ju också vara. Men det blir ju alltid på grund av presspassningen på axlarna en viss tröghet som gör att även då alla axlar är rätt inshimsade och blocket är ihopdraget genom korsdragning ett visst tryck då lagret liksom ”hänger” kvar på axeln det sitter på. det är som att lagrets innerbana skulle behöva krypa ner ytterligare några 100 dels eller 10 dels millimeter till för att det skall rotera lätt och helt utan axial belastningar.
Har provat med att rotera axlarna samtidigt som jag värmt upp hela blocket till ca 100 grader men det hjälper endast lite så länge blocket är varmt. Detta är inte första gången jag upptäcker detta fenomen. Oftast har man bara startat motorn och kört lite för att sedan upptäcka att trögheten försvinner efter en tid.
Men frågan är hur är det tänkt att man skall gå till väga med tanke på att det faktiskt är presspassningstoleranser mellan lager och axlar?
MVH
Bengt Göransson
Svar: Vissa motorer, exempelvis Victoria mopedmotorer, kan ha riktigt styv passning mellan axlar och lager. När jag monterar ”vrånga” motorer så drar jag ut axlarna som sticker ut med en hemmagjord avdragare som gängas fast i axeländen. På bilden ser man (lite oskarpt) hur Husqvarnas verktyg ser ut som här drar ut vevaxelns ena ramlagertapp. Detta låter sig tyvärr bara göras om axeln sticker ut ur motorblocket. Ibland kan man överväga att pressa lagret på axeln och sedan montera axeln med lagret i blocket som då kan vara uppvärmt för enklare montering.
Man kan även knacka lätt på axeln i axiell led (inåt) med en plasthammare, men slagen kan ge så kallade brinellskador på lagrets lagerbanor då kulorna kan slå gropar i banorna. Bättre är då att pressa axeln inåt. Testa gärna med ett nytt och avfettat spårkullager. Sätt snurr på det och lyssna – det kommer kanske ett svagt väsande från det. Lägg sedan lagret på arbetsbänken med stöd under ytterringen och ge det en lätt smäll på innerringen med en hammare. Sätt snurr på lagret ännu en gång – det blir aldrig tyst igen…
Jim Lundberg




