Husqvarna Flinta som bara går en kort stund

Fråga: Hallå! Har en Husqvarna Flinta som dör. Den är en tvåväxlad fot och sitter i en Compact. Den startar lätt och går bra ända tills den dör. Det kvittar om jag har mycket gas eller lite den dör alltid på samma ställe. Jag har bytt kondensator två gånger, tändspolen en gång. Sen när den har stannat så glider kicken lite. Om jag springer igång den igen så går den lite och hackar sig till sömns. Sedan glider kicken ännu mer. Snälla hjälp!

Per

 

Svar: Om du inte hade bytt kondensator hade jag gissat på den som orsak till att motorn bara går en kort stund. Tyvärr så finns det mycket skräp på reservdelsmarknaden idag och just nytillverkade kondensatorer kan vara riktigt usla. Samma gäller för tändspolar. Det kan också vara så att bränsleflödet inte räcker. Ta bort bensinslangen från förgasaren och öppna kranen. Då ska det komma en ordentlig stråle i både ”normal-” och ”reservläget”. Kolla att det inte är stopp i luftningshålet i tanklocket. På Compacterna sitter det en luftskruv på tanken framme vid styrhuvudet som måste öppnas vid tankning om man ska få full tank. Öppna denna skruv något varv och ta en ny provtur. Om mopeden fungerar så ligger felet i tanklocket.

Att kicken ”glider” tolkar jag som att kopplingen slirar när du kickar. Detta kan bero på fel eller för mycket olja i växellådan. Husqvarna Flinta ska ha 0,5 dl SAE 20 motorolja. Denna olja finns tyvärr bara i stora dunkar (<20 liter), men det fungerar även med SAE 30 vilken säljs som ”Gräsklipparolja” på bensinmackar, stormarknader och trädgårdsaffärer. Möjligtvis kan det bli svårare att hitta friläget vintertid med SAE 30.

Kontrollera att det finns tillräckligt spel i kopplingsvajern och i kopplingsarmen. Den senare justeras med shimsbrickor som sitter under ett stift i kopplingens centrum (se bild) och vid rätt shimsning ska kopplingsarmen ha ett spel på 10-15 mm i ytteränden (vajerfästet).

Jim Lundberg

Rulla till toppen