Kopplingsverktyg till Sachs 150 cc

Fråga: Hej Jim. På sidan 256 i Stora Tvåtaktsboken visas ett verktyg som pressar ihop kopplingsfjädrarna på en Sachs 150. Hur sitter bulten i mitten fast –  den som du drar med en ringnyckel? Tänkte man kunde tillverka något liknande själv.

Åke Jakobsson

 

Svar: Detta verktyg, som passar på Sachs 50, 98 och 150/175 kubiksmotorer är tillverkat av en rörbit från ett avgasrör och ett fastsvetsat lock av tjock (5 mm) plåt. De ”riktiga” verktygen som används till detta har en större diameter och då ligger rörets kant och trycker på fjäderkopparna. Jag tog vad skrotlådan erbjöd och det fungerar perfekt trots att det egentligen har för liten diameter. Jag fick därför göra två urtag i kanten för de två plåtkilarna som håller ihop kopplingen.

Skruven i centrum är ingängad i hålet för kopplingens justerskruv och funktionen är följande: När skruven dras åt så dras den inre kopplingsplattan ut mot den yttre plattan. Däremellan sitter fjädrarna som då trycks ihop så att kopplingen avlastas och kilarna kan tas bort. Jag ”krånglade till det” lite genom att svarva till en egen pinnskruv som har en M8-gänga utåt och en M6-gänga ner mot kopplingen.  Detta för att den arbetande gängan ska vara lite kraftigare. Dessutom hänger då pinnskruven kvar och dinglar i verktyget tills nästa gång det ska användas. I ytteränden har jag gjort ett mejselspår så pinnskruven kan dras i- och ur enkelt. En vanlig skruv med en mutter att dra på fungerar precis lika bra. Man får inte dra själva skruven för djupt för då tar den i änden på kopplingens tryckstång.

Jim Lundberg

Rulla till toppen