För hög kompression på Puch Dakota?

Fråga: Hej!

1. Ger ett planat original 38 mm topplock på en 40mm cylinder för hög kompression?
2. Gör det en stor märkbar skillnad i karakteristik mellan ett original 40 mm topplock jämfört med ett högkomp 40 mm och även ett planat 38 mm till en 40 mm cylinder?

Det handlar om en Dakota med 40 mm cylinder och 17 mm förgasare. Satte på ett 40 mm högkomp topplock för en tid sedan mot vad jag har för var ett planat 38 mm topplock (kan hända att det var ett original eller planat 40 mm) och det blev en del skillnad på bottendrivet till det negativa. Vid låg fart med lite högre belastning så är den inte så pigg längre som innan men lite upp i varv så pinnar den på rätt ok.

Men precis när jag skall starta vid exempelvis en korsning eller så och släpper kopplingen så måste jag släppa kopplingen lite långsammare än jag behövde innan för att den inte skall gå ner i varv för mycket och greppa kopplingen direkt på grund av det låga varvet som annars blir.

Har hela tiden trott det varit andra grejer som orsakat dessa saker så jag har inte reflekterat så mycket över det förrän nu. Den klarar sedan bara precis av lite kraftigare uppförsbackar vilket inte var några större problem innan och har jag lite motvind i en uppförsbacke så får jag tom växla ned vilket i princip behövdes kuling för innan. Är detta klassiska grejer som blir vid lägre kompression?

Ger det verkligen så stor skillnad med ett planat 38 mm topplock (alternativt planat 40 mm) till en 40 mm cylinder än ett original 40 mm högkomptopplock?

Mvh Henrik

 

Svar: Tvåtaktare är lite känsligare än fyrtaktare när det gäller hög kompression. Har man för hög kompression på en tvåtaktare börjar den att låta som om den fyrtaktar och vägrar varva ur. Exakt var gränsen går kan jag inte svara på. Kompressionstrycket på en standardmoped brukar ligga på 4-6 kilo vilket man kan mäta med en vanlig kompressionsprovare. Även formen på förbränningsrummet spelar in. Generellt så ger högre kompression en starkare motor.

Ett topplock för 38 mm cylinder bör teoretiskt ge högre kompression om det monteras på på en cylinder med 40 mm, men skillnaden borde inte vara dramatiskt. Dessutom kan 40mm-locket vara ett trimlock som ger högre kompression. Det bästa är att du testar de olika topplocken på din moped och antecknar exempelvis hur fort den går uppför en viss backe, toppfart på raksträcka och så vidare. Om du vill kolla volymen på respektive topplocks förbränningsrum kan du göra så här: Sätt i ett tändstift och lägg locket med förbränningsrummet uppåt. Lägg en genomskinlig plexiglasskiva med ett hål i (5-8 mm) över locket. Ta ett graderat mätglas (milliliter, ml) med rödsprit och häll spriten genom hålet tills man ser att spritens yta ligger mot plexiglasets undersida utan några luftbubblor. Nu kan man kolla hur mycket vätska det gick åt. En ml motsvarar en kubikcentimeter.

Jim Lundberg

Rulla till toppen