Fråga: Hej, jag har kommit över en Monark Monarped, tror det är en 1962 års modell, det sitter en ILO piano med kick på den. Det jag undrar över är hur man vet om det är en 0,8 eller 1,0 hästars motor. Förgasaren är en Encarwi men vet inte vilken sort, om det är en 0,8 vad kan man då göra för att öka effekten utan att trimma den för mycket, vill ju spara den gamla motorn.
Peter Pejerup
Svar: Intressant fråga! Jag har tyvärr inget solklart svar på den. Det var ju 1961 som myndigheterna gjorde en lagändring så att högsta tillåtna motoreffekt på en moped fick uppgå till 1, 0 hk istället för 0,8 hk som gällde tidigare. Frågan är bara vad motortillverkarna gjorde för att höja effekten med 0,2 hk.
När det gäller ILO Piano så har cylindrarna samma reservdelsnummer oavsett om det handlar om en motor tillverkad före eller efter 1961. Då bör inte cylindern vara den del som modifierats – i alla fall på ILO. Däremot kan det skilja på förgasarna. 1957 års ILO Piano (0,8 hk) har Pallas P8/1-förgasare med huvudmunstycke 45. Förtändning: 2,5 mm. 1963 års ILO Piano (1,0 hk) har istället en Encarwi S65-förgasare med huvudmunstycke 48. Förtändning 2,0-2,5 mm.
Givetvis kan kolvens utförande vara nyckeln till effekthöjningen. Jag har tyvärr inga reservdelsnummer för kolvarna och här kan skillnader i nummer bero på att man hade olika breda kolvringar på olika årsmodeller av ILO. Ett klassiskt trick för att höja effekten en aning på en ILO Piano är att montera en gjutjärnscylinder från den äldre ILO FP 50-motorn (enpetaren). På dessa motorer sitter strypningen i insuget och cylindrarna är ostrypta – något som myndigheterna snart fick upp ögonen för och vi fick snart den berömda ”pluggen” i insuget. Om du gör denna modifiering blir din moped en lätt motorcykel i juridisk mening.
Jim Lundberg




