Vilket fett i varma kullager?

Fråga: Måste ställa en som ingen riktigt kan svara på. När man sätter in tätade kullager i en motor där det blir 70-80 grader varmt, är det inte bättre att peta bort gummitätningarna, mycket lätt, tvätta bort fabriksfettet och trycka dit värmebeständigt syntetiskt elmotorfett? Mindre motstånd håller längre, och sedan klämma dit tätningarna igen? Kanske inte passar i de här spalterna, men ska man vara noga så ska man.

Göran Andersson

 

Svar:Här är alla teknikfrågor välkomna – bara vi kan svara på dem och att det på något vis rör äldre fordon. De flesta lager med gummitätningar (2RS), och som då är packade med fett från fabrik, klarar 70-80 grader i kontinuerlig drift. Jag vet inte riktigt vad ”elmotorfett” är, men testa gärna. Gummitätningarna är som sagt lätta att ta bort, men det är också lätt att skada deras tätningsytor när man gör det. Man bör också tänka på att vissa fetter inte är lämpade för kul/rullager med höga varvtal och en förbränningsmotor varvar ofta betydligt mer än en elmotor. Om vi nu pratar om vanliga växelströmsmotorer så varvar dessa 1400 eller 2800 varv/min beroende på om de är två- eller fyrpoliga. Det är hälften av vad en JB-128:a varvar. Undantag finns givetvis. En seriemotor (elmotor med fält- och rotorlindning i seriekoppling – finns bland annat i dammsugare) kan varva enormt, särskilt om den körs obelastad.

Jim Lundberg

Rulla till toppen