Fråga: Hej. Min fina Monark 1155, 1964 års modell går inget vidare. Den gick kanoners igår kväll, men idag på morgonen är den svag och går inte jämnt på höga varv. Däremot är tomgången fin, den startar lätt och tändstiftet har fin färg.
Har två funderingar men vet inte om de är sanna:
1. Kör på 3% oljeblandning trots att förra ägaren sa 2 %. (bara ägt mopeden i tre dagar)
2. Encarwi heter förgasaren. Huvudmunstycket är storlek 47, men Stora Tvåtaktsboken säger 46 efter inkörning och det borde väl ha hänt för 50 år sedan. Jättetacksam för svar
Mvh
Pontus
Svar: Om felet kom så plötsligt har det inget med oljeinblandning eller huvudmunstyckets storlek att göra. Dagens tvåtaktsoljor är betydligt bättre än de oljor som fanns för 50 år sedan, men den svaga punkten på äldre tvåtaktsmotorer är bronsbussningen vid kolvbulten. Av den anledningen bör man inte blanda i mindre än 3 % olja trots att oljorna är bättre (Motorer med nållagrad kolvbult kan däremot klara sig med både 1- och 2 % oljeinblandning). Men om man kör på för låg oljeinblandning och exempelvis skadar kolvbultsbussningen så leder det snarare till ett fasligt knackande – inte till att motorn tappar kraften.
Huvudmunstycket ska ha storlek 46 efter inkörning, men det är väldigt vanligt att inkörningsmunstycket sitter kvar om första ägaren varit lite glömsk eller kanske velat ge sin motor lite extra smörjning. Om din moped går bra utan att fyrtakta kan du lugnt köra vidare på det större (47) munstycket.
Testa med att byta till ett annat tändstift. Kolla att bränsletillförseln är som den ska – både genom bensinkranen, men även genom själva förgasaren. Det kan ju vara någon rostflaga som ramlat ner under natten och täppt till något. Kolla brytaravståndet och tändningen. På sidan 156 i Stora Tvåtaktsboken hittar du dessa uppgifter till Husqvarna Flintamotorn. Se till att brytarfilten innanför svänghjulet får några droppar med olja (sparsamt). Om denna går torr kommer brytarnas fiberklack snart att nötas ner och brytaravståndet minskar då snabbt. Annars gäller nog bara att kolla att det inte läcker i någon packning. Efterdra samtliga skruvar/muttrar runt cylinder och förgasare.
Det kan även vara fel på tändspole och/eller kondensator, fast det brukar oftast märkas när motorn är varm. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden (”kroken”). Testa nu med detta stift. Lägg det mot jord och kicka runt några gånger. Ett friskt tändsystem ska klara minst 5 mm gnistgap vilket man får med detta tändstift
Jim Lundberg





