Fråga: Hej Jim! Jag har en NV20 från 1951, som stannar en stund efter den blivit varm. Har bytt tändspole, kondensator och brytare, allt köpt från Stemler, Tyskland. Får ingen gnista, men känner stötar med fingret. Då jag ”duttar” enligt din metod kommer det gnista. När jag därefter gör startförsök, startar den direkt, men går bara ca 10 sek. Vid kontroll syns ingen gnista. Ny ”duttning” ger samma resultat som förut. Vad göra?
Rolf
Svar: Jag har ingen aning om hur Stemlers produkter är rent kvalitetsmässigt, men det kommer in väldigt mycket undermåliga tändningsdelar till Sverige från asiatiska låglöneländer. Vet inte om samma sak sker i Tyskland. Annars låter det som ett typiskt tändspole/kondensatorhaveri när gnistan försvinner vid varm motor. Det kan även vara svänghjulet som tappat lite av sin magnetism, men jag skulle börja med att kolla brytaravståndet och abrissavståndet (fältbrytningsavståndet). Om det senare står fel kommer gnistan att bli svag och då kan värmen bli tungan på vågen. Abrissmåttet på din motor ska vara 8-10 mm och brytaravståndet ska vara 0,4-0,5 mm. Du kan läsa mer om detta här eller på sidorna 39-42 i Stora Tvåtaktsboken.
Att det kommer gnista när man ”duttar” (För att alla ska förstå vad ”duttar” är, så är det när man ger tändspolen ström direkt från ett batteri. Sedan duttar man med strömkabeln mot kondensatorn) tyder på att det finns visst ”liv” i tändspole och kondensator. Att man känner strömstötar i fingret säger inte mycket eftersom nervcellerna reagerar på spänningar under 100 volt. För att få en riktig tändgnista fordras minst 5000 volt – helst det dubbla. Fast jag misstänker starkt din kondensator, hur ny den än är.
Jim Lundberg




