Fråga: Hej Jim! Hoppas du kan hjälpa mig, har en Fram Clipper med Victoria EM 50-motor, den har endast gått 100 mil, men stått obrukad i 50 år. Den går bra, men rätt som det är rusar den, har bytt förgasare utan framgång. Har skruvat bort svänghjul och tändplattan idag för att byta packboxen, den ser fräsch ut när jag lyste på den med ficklampa. Om det är den andra packboxen som läcker skulle den röka då den skulle dra in olja från transmissionen. Om det inte är packboxarna, vad är det då? Rusningen kommer och går, hjälp mig bringa ljus under skäppan.
MVH Arne Persson Delsbo
Svar: Jag förutsätter att du kollat att gasvajern inte hänger sig på grund av stelnad olja vilket kan uppstå när fordon stått länge. Jag misstänker nog ändå packboxen innanför svänghjulet. Man kan sällan se om den är defekt genom att bara titta på den från utsidan. Gummit torkar och spricker, Det händer även att hela tätningsläppen hoppar loss med fjäder och allt. Detta syns inte heller från utsidan. Mitt tips är att du byter bägge packboxarna så har du tagit bort de detaljer som åldras mest och framtida åkturer blir desto säkrare. Måtten på packboxarna till din motor är 15x35x8 mm – lika på bägge sidor.
Victoria EM50 har en Bingförgasare där choken går tillbaka om man ger full gas. Detta sker genom att en liten tunga på chokespjället sitter ovanför trotteln. När man gasar fullt hakar denna tunga tag i trotteln och följer med den upp. Kolla att inget är krokigt eller felmonterat här då detta skulle kunna ge gashäng.
Jim Lundberg




