Vilken smörja i Kroon med ILO H 48 motor?

Fråga: Hejsan, här kommer ännu en motorfråga om ILO. Nu är det inte någon dussinmotor som FP50 eller Piano, utan ett unikum som heter H48. Jag skulle behöva veta vad det ska vara för olja eller annan smörjning i transmissionen? Det sitter en smörjnippel mitt på transmissionskåpan. Motorn sitter på en Kroon K5 från 1954. Jag har en reservdelsbok från ILO, men den säger ingenting om olja.

Det är som sagt en ganska sällsynt motor. Enligt den info som jag har hittat, så satt den endast på ett fåtal europeiska mopeder i början på 50-talet bl.a. Vansbromopeden Kroon K5, sedan så satt den på en holländsk moped som heter DMF Nestor.

Tack så mycket,

Mvh Robert Barkman. Fredriksberg, Dalarna.

 

Svar: ILO H 48-motorn fanns bara i Sverige under 1953-54 och mig veterligt bara i den moped du har, en Kroon K5 som kom 1953. Motorn är enväxlad och har stållameller, precis som efterföljaren ILO FP 50. Av denna anledning är jag rätt säker på att H 48:ans lameller och reduceringsväxel smörjs av oljan i bensinen. Kvar återstår då smörjnippeln. Jag har tittat i mina gömmor, men har tyvärr ingen instruktionsbok till Kroon K5. Kanske någon av läsarna kan tipsa Robert om vad som ska in i smörjnippeln och hur mycket? Lämna gärna en kommentar här nedan.

Jim Lundberg

Rulla till toppen