Yamaha FS1 DX som går hackigt

Fråga: Hej! Jag har en Yamaha FS1 DX som har lite problem. Den går hackigt, varvar inte ut, förgasarsmällar, går ojämnt. Från första början var det dålig gnista som gjorde att den gick dåligt och ibland inte ens startade, då bytte jag hela tändplattan och fick en fin gnista. (Cylinder, topp, vevparti och packningar byttes i samma veva) Detta fungerade för stunden men problemet kom tillbaka efter några månader men jag har fortfarande kanongnista. Tänkte då att det kunde vara förgasaren, och började laborera med munstycken hit och dit, höjt och sänkt nålen och ställt in luften. Och med allt justerande på förgasaren så går den bra, mindre bra eller skitdåligt. Det har blivit en hel del skruvande men jag får den inte till att gå riktigt bra. Är det tändplattan som spökar fastän gnistan är fin? Felställda brytarspetsar? Förgasaren som är fel bestyckad? Vad tror ni att felet kan vara? Hoppas att ni kan hjälpa mig!

Tack på förhand!!

Mattias

 

Svar: Att gnistan upplevs som stark när man tittar på den betyder inte att den kommer precis när den ska och att den är lika stark varje gång motorn ska tända. På äldre FS1:or kunde man justera förtändningen genom att vrida hela tändplattan. På senare modeller kan man bara justera brytaravståndet vilket då även styr förtändningen. På din FS 1:a ska brytaravståndet ligga på 0,30-0,40 mm. Men om brytarna är slitna eller brända så blir det fel i alla fall. Om du har bytt kondensator så finns det tyvärr mycket nytillverkat skräp på marknaden – testa med en annan kondensator. FS 1:an har en utanpåliggande tändspole och dessa brukar ha extremt lång livslängd, men även här kan vara värt att testa med en annan tändspole.

Förgasaren kan också vara boven i dramat. Om man får förgasarsmällar kan blandningen (bensin/luft) vara för mager. Detta kan man lätt kolla genom att choka. Blir det bättre när man chokar får motorn för mager blandning. Går den sämre med choke så får motorn rätt, eller för fet, blandning. Om huvudmunstycket är för litet brukar följande ske: toppfarten minskar något vid full gas och ökar något när man släpper lite på gasen.

Nu vet jag inte vad du har monterat för delar – alltså om det sitter trimdelar på motorn. Då kan det hända rätt mycket tokigheter om delarna inte är anpassade till varandra. Testa med gamla cylindern och toppen som den tydligen fungerade med innan. Om du inte bytte packboxarna i vevhuset i samband med vevaxelbytet kan det finnas anledning att kolla om dessa verkligen är täta. Det händer ibland att packboxens tätningsläpp vänds ut och in när man sticker in vevaxeln.

Jim Lundberg

Rulla till toppen