Fråga: Jag har en gammal Chevrolet Bel Air från 1953 som jag köpt av en bekant.
Tyvärr har bilen trillat ur registret. Jag har ett chassinummer, men nummerplåten är i det närmaste oläslig. Jag har hört av mig till riksarkivet, men de kan tydligen inte hjälpa mig utan ett registreringsnummer. Vad ska jag göra? Jag har själv försökt att spåra bilen genom att i tur och ordning ringa till tidigare ägare (bilen har bytt ägare en del de senaste åren), men tyvärr slutar mina spår i gula tidningen under senare hälften av 1990-talet. Mycket tacksam för hjälp, då min fantasi börjar sina. Jag vet inte vad jag ska ta mig till härnäst för att finna en lösning.
mvh//Anders
Svar: För att svara på din fråga har vi tagit hjälp av Transportstyrelsen som ger följande råd:
Det finns vissa möjligheter att söka fram registreringsnumret på ett avregistrerat fordon utifrån chassinumret. Uppgifter om tidigare registreringsnummer sparas i vägtrafikregistret upp till sex (6) år från avregistreringsdatum innan uppgifterna gallras bort. Om fordonet har varit registrerat under dessa år bör vi kunna få fram en uppgift om registreringsnumret. Och med den uppgiften kan man gå vidare och söka de gamla registreringshandlingarna via SVAR. Om fordonet varit avregistrerat längre tid än så behöver man hitta alternativ och det blir alltid en bedömningsfråga om ursprungskontrollen kan godkännas i dessa fall.
Om följande uppgifter finns med vid en ansökan är förutsättningarna goda för att ursprungskontrollen kan godkännas:
-Skriftlig redogörelse om hur man har sökt efter registreringsbeviset.
–Intyga att fordonet är 30 år eller äldre och att fordonet har befunnit sig i Sverige de senaste 20 åren.
-Fotografier: på fordonet i sin helhet, snett framifrån, snett bakifrån och på läsligt instansat chassinummer samt typskylten.
-Köpehandling som visar på att man äger just detta fordon.
Observera att beroende på vad det är för fordon, kan besiktningsföretaget vid registreringsbesiktningen påföra fordonet följande begränsningar:
–T13A – Fordonet sammansatt av delar från flera fordon med olika årsmodeller.
–T13B – Chassiet av –xx års modell, karosseriet av –xx års modell.
–T13C – Fordonet har bedömts enligt de regler som gäller för –xx års modell.
–T13D – Årsmodell uppskattad. (Anges för äldre fordon där årsmodellintyg saknas samt för flyttsaksfordon där årsmodelluppgiften hämtats från fordonsskylt eller motsvarande.)
–T13E – Årsmodellbeteckningen avser sammansättningsåret. (Anges för amatörbyggt fordon, fordon som importerats utan motor samt för fordon som är sammansatta av delar från flera fordon.)
–T13G – Samlarfordon uppbyggt av delar från olika fordon där årsmodellen motsvarar den årsmodell som motsvarande serietillverkat fordon hade.
Fordonet får endast brukas
–i veteranbilsrallyn eller motsvarande samt vid färd till eller från dessa arrangemang,
–vid färd till och från utställningar,
–vid färd till och från riksprovplats för besiktning eller verkstad,
–annars vid liknande enstaka tillfällen.
Med tanke på detta bör besiktningsföretag kontaktas för att få ett svar på detta.
Hoppas du har fått några tips och kan gå vidare i ditt sökande.
Lycka till
Robert Gustavsson




