Fråga: Hej. Jag har problem med att trottlarna på min BSA Lightning kärvar och vill fastna. Vad göra? Kan det hjälpa med lite tvåtaktsolja i soppan?
Mvh Åke
Svar: Att hälla tvåtaktsolja i bensinen tror jag inte hjälper och är inte lösningen på problemet. En vanlig orsak till att trottlarna fastnar och att man får otäcka gashäng är att man antingen har för mjuka packningar mellan förgasare och topplock eller att man dragit åt muttrarna till förgasarna för hårt. I bägge fallen böjs förgasarflänsen och denna deformering fortplantar sig bakåt i förgasarhuset vilket gör att trottelhusen blir ovala och då fastnar trotteln eftersom spelet här bara är några hundradels millimeter. Testa med att gasa fullt så att trottlarna fastnar. Lossa sedan muttrarna växelvis till förgasarflänsen en sexkant åt gången. Om det beror på deformation brukar trottlarna släppa med en smäll efter något, eller några, varv på muttrarna. I så fall kan man planslipa förgasarflänsarna mot ett slippapper (korn 120-400) som man lagt på en planskiva (glasbord). Kolla med en linjal mot flänsen och en lampa bakom. Byt även till tunnare/hårdare packningar mellan förgasare och topplock.
Ibland får man putsa av trottlarna, men om man gör detta ska det göras med omdöme. Om man tar för mycket blir trottlarna glappa och man får en väldigt orolig tomgång som far upp och ner. Leta därför upp eventuella höga punkter/områden på trottlarna och putsa sedan enbart på dessa ställen med fint slippapper (korn 240-600). För att hitta alla höga punkter gör man så här: Torka av trottlarna med en trasa. ”Måla” sedan hela trottelns utsida med en tuschpenna och låt den torka någon minut. Kör därefter ner trotteln ända ner i botten av sitt hål i förgasaren och dra ur den igen. Där tuschen försvunnit är en hög punkt.
Kolla även att alla vajrar löper lätt. Det händer att vajerhöljet kläms ihop vid styrstoppet vid undre gaffelkronan. Om det är en enkelvajer från gashandtaget sitter det en liten adapter under bensintanken med en vajer in och två ut. Se till att denna inte kärvar.
Jim Lundberg





