Hur smörjer man tvåtaktare som drivs med gengas?

Fråga: Hej! Jag vill veta litet mera om hur smörjningen fungerade på de tvåtaktare som under kriget förseddes med gengasaggregat alternativt gastuber (acetylendrift) Har bara hört talas om att smörjningen skedde med oljedropp genom förgasaren, men vill ha detta verifierat av er. Det fanns ju inga tvåtaktare med separat oljesmörjning på den tiden – eller fanns det? Om man nu inte kallar ”oljedropp” för detta, förstås! På sätt och vis var det ju det!

Hälsningar!

Willy

 

Svar: Jag har kollat runt lite, men inte hittat någon skiss eller ritning på hur smörjningen löstes i praktiken. Man hade en separat oljetank som var ansluten till motorns insug och på oljeledningen hade man en kran med vilken man kunde justera mängden olja. Jag är lika nyfiken som Willy – är det någon som hittat en ritning eller har en bild på detta?

När jag körde vinterrallyt i Jyväskylä för några år sedan var det en man som berättade en rolig lösning på hur han löste problemet med bränsletillgång under andra världskriget då bensin och fotogen knappt gick att få tag på. Han körde sin 98-kubikare på rödsprit och för smörjningen tillsatte han något som kallades separatorolja (vegetabilisk?) som blandade sig med spriten till skillnad mot mineralolja. För att kunna starta motorn på vintern med sprit i tanken hade han alltid med sig björknäver på resorna. När det var dags att starta så stack han in björknäver mellan kylflänsarna på cylindern och tände på och lät nävern brinna upp. En vedeldad motorvärmare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen