Monark Monarscoot som bara går bra ibland

Fråga: Hej. Jag har köpt mig en Monark Monarscoot 1261 från 1962. Den går bra ibland, det vill säga att jag ibland får igång den och kör utan problem. Den varvar inte konstigt och tändstiftet ser mycket bra ut när jag kollar på det. Men sen, då tappar den orken, den hoppar fram och när jag står still och gasar max så varvar den upp lite, sen ner igen och fram och tillbaka, ibland varvar den lite högre men sen går den tillbaka till ditt ”flämtande”. När jag tar ut tändstiftet nu så är det blött och oljigt. Jag har rengjort förgasaren i en ultraljudstvätt och satt dit den igen.

Då gick den bra igen och sedan blev den ”konstig” igen. Jag vet inte vad jag ska göra? Jag vill verkligen inte montera ner motorn då jag inte är superhändig på sådant. Jag tycker det är konstigt att den blir så efter ett tag efter jag kört och den fungerar fin-fint. Jag har kollat med startgas och den drar inte luft någonstans. Jag har kört utan tanklock och det är inte det som är felet. Jag har bytt bränsleslang och filter och det gör ingen skillnad. Vad kan det vara? Är evigt tacksam om du kan hjälpa mig. Jag köpte din bok men hittar inget i den som kan svara på min fråga 🙂

Med Vänliga Hälsningar

Christofer Enarsson

 

Svar: Felet är förmodligen enklare än du tror. Det finns ett enkelt test för att utröna om felet beror på tändsystemet eller bränslesystemet.  Så här går det till: Ta bort tändstiftet efter ett startförsök eller motorstopp. Är stiftet blött är det tändsystemet som krånglar och är det torrt kommer det inget bränsle.

Du nämner att tändstiftet blir blött och oljigt i samband med driftstörningar. Det tyder i så fall på att tändsystemet är felaktigt. Byt kondensator och/eller tändspole så bör din Monarscoot bli kry igen. Problemet med varma tändspolar och driftstörningar hittar du på sidan 86 i Stora Tvåtaktsboken 🙂

Jim Lundberg

Rulla till toppen