Fråga: Hur justerar jag förgasarna på en BMW R60/2 på enklast sätt? Luftskruven justeras med motsatta tändhatten av står det – är det rätt? Trottelhöjden och nålens läge ska också justeras in. Kan du svaret?
Gunnar Ege
Svar: Exakt hur det går till på din BMW vet jag inte, men generellt gör man så här på en tvåcylindrig motor med en förgasare per cylinder:
1. Ta av tändhatten från vänster cylinders tändstift. Sätt i ett annat tändstift i hatten som läggs mot jord. I annat fall kan tändspolen få inre överslag vilket är skadligt.
2. Starta motorn som nu kommer att gå på den högra cylindern. Om den vill stanna vrider man upp tomgången en aning på höger förgasare. Vrid sedan luftskruven på höger förgasare tills högsta varvtal erhållits. Generellt så ska en luftskruv stå 1,5 varv ut från botten räknat som en grundinställning innan justeringen. Stäng av motorn.
3. Sätt tillbaka tändhatten på vänster cylinder och ta bort den från höger. Även här sätter man i ett tändstift för att skydda tändspolen.
4. Starta motorn på nytt som nu kommer att gå på den vänstra cylindern. Höj tomgången vid behov och justera luftskruven på vänster förgasare på samma vis som i avsnitt 2. Stäng av motorn.
5. Sätt tillbaka tändhatten på höger cylinder och starta motorn på nytt. Nu kommer förmodligen tomgången att vara hög efter justeringarna. Sänk tomgångsskruvarna växelvis tills önskat tomgångsvarv erhållits. I detta läge kan det vara svårt att veta om bägge förgasarna står lika på tomgång, men om man håller handflatorna bakom avgasrören så känner man om det puffar lika hårt ur bägge. Om det puffar svagare ur det ena avgasröret höjer man tomgången något på denna cylinder och minskar lite på den andra cylindern.
6. Sedan ska ju trottlarna synkas så att varje förgasare ”gasar på” lika mycket när man vrider på gashandtaget. Detta kan göras med särskilda mätare som mäter luftflödet genom förgasarna, men det finns en enklare metod som då kräver en medhjälpare. Lossa luftfiltren på bägge förgasarna och sätt ett finger på varje trottel. Är det en vakuumförgasare kan man istället lägga ett finger på vardera förgasares spjällaxel. Låt nu medhjälparen sakta vrida runt gashandtaget. Ett finger är ett känsligt instrument och man känner direkt om det rör sig först på någon förgasare. Justera vajrarna tills man känner att det börjar röra sig exakt samtidigt på bägge förgasarna vid gaspådrag.
7. För att kontrollera resultatet kan man göra ett ”Plug chop” som engelsmännen kallar det. Här ska man då läsa av tändstiftens färg vid körning i olika hastigheter. Börja med full gas (eller nästan full) på en sträcka av någon kilometer och stäng av motorn i farten. Skruva ur stiften och kolla färgen på isolatorfoten. Vid full gas är det huvudmunstycket som arbetar och då gäller följande: Vit färg = för litet huvudmunstycke. Brun färg = korrekt huvudmunstycke. Svart färg = för stort huvudmunstycke.
Sedan gör man om körningen, fast på halv gas då det är trottelnålarna som arbetar. Stäng av motorn i farten och titta på stiften igen. Här gäller följande: Vit färg = Nålen för långt ner. Brun färg = nålen i korrekt höjd. Svart färg = nålen för högt.
Vill man kontrollera luftskruvarna ”på fältet” gör man likadant, men nu på väldigt låg gas, typ krypkörning. Här gäller följande: Vit färg på stiften = luftskruven utskruvad för långt. Brun färg = luftskruven korrekt justerad. Svart färg = luftskruven inskruvad för långt. (observera att en blandningsskruv för bränsle beter sig tvärtemot en luftskruv)
Vid en ”Plug chop” får man aldrig låta motorn stå på tomgång efter varje testkörning – då sotar tändstiften igen och man får inte se hur det var under själva körningen. Stäng alltid av motorn i farten och rulla in till vägkanten för kontroll.
Jim Lundberg




