Fråga: Hej på er och tack för fin läsning – just nu ligger boken Jims Mekarhörna på nattduksbordet och det är väldigt trevligt och bra 🙂
Jag har en fråga och vet inte vart jag ska vända mig, så nu försöker jag med er och hoppas ni ska nappa. Det är så att jag håller på och bygger om en Yamaha SR 500 och funderar lite kring hur jag ska göra med tanken och dess färg. Jag hittade en referens som jag blev förtjust i och undrar nu hur den är gjord. Jag får inget svar från byggarna själva, men kanske kan ni, med er expertis, ha ett svar. Hur har de fått till den här råa, gråa, matta, ruggade, patinerade metallen på tanken? Vore helt fantastiskt om ni hade möjlighet att hjälpa mig
Tack för ert fina jobb!
Johan
Svar: Av upphovsrättsliga skäl kan jag inte lägga ut bilderna på vår hemsida, men jag kan alltid länka till den hemsidan om ni klickar här. Som jag ser det kan det vara så att de har blästrat av tanken och sedan fosfaterat den vilket är en elektrolytisk behandling som skyddar mot korrosion. Kolla med en ytbehandlingsfirma, typ förnicklings- eller kromfirma.
Det kan kanske vara vanlig lack fast med stora mängder matteringsmedel tillsatt. Eventuellt en matt klarlack på blästrad yta. Man ska bara tänka på att matt lack och motorcyklar inte passar så bra ihop. Den matta färgen kan lätt poleras till blank om man gnuggar lite mot ytan. Visst kan det se ballt ut med en helmatt hoj, men efter ett tag blir hojen full med blanka fläckar efter remmar till packväskor, knän mot tanken och så vidare.
En tredje variant är att de blästrat originallacken matt med lågt tryck och med ett snällt blästermedel som exempelvis glas. Fast det är extremt lätt att blästra igenom toppskiktet så att grundfärgen lyser igenom.
Kul att du gillar boken!
Jim Lundberg




