Husqvarna 120 cc som inte startar när den är varm

Fråga: Hej! Jag har kommit över en Rödqvarna, 1954, 120cc. Den startar bra kall. Men när jag försöker starta den varm blir det problem. Jag har inte hittat något bra/säkert sätt. På besiktningen senast var det typiskt förstås. Fick rulla ut den till en backe. Tog ändå ett tag innan den gick igång. Har Ni några tips?

Mycket tacksam för svar.

Göran Mohn

 

Svar: Det här är ett klassiskt fel på äldre motorcyklar och mopeder med svänghjulsmagnet. Den troligaste orsaken till problemen är att tändspolen är på fallrepet. Isoleringen inne i en tändspole blir sämre och sämre med åren – mycket beroende på att dessa gamla tändspolar med textilisolering (”Boschmumie”) drar åt sig fukt från luften vilket inte gör saken bättre. Innan spolen lägger av helt så kommer symtomen i form av att motorn startar lätt när den är kall, men inte när den är varm. Även kondensatorn kan bete sig på detta vis när den börjar ta slut.

Byt tändspole och även kondensator. Tänk bara på att textilisolerade tändspolar kan vara förstörda av fukt trots att de är oanvända, så den där fina spolen som inte gått en enda mil kan vara förstörd på insidan av fukt och ärg. Jag brukar bygga om tändsystemet med en utanpåliggande tändspole som göms under bensintanken. Den gamla spolen lindas om med cirka 200-240 varv lackad koppartråd med en tjocklek på 0,6-1,0 mm och får då tjänstgöra som generatorspole till den yttre tändspolen. Detta arbete gör man enkelt hemma i garaget. En detaljerad beskrivning på denna ombyggnad finns i Stora Tvåtaktsboken. Du kan även läsa mer om det här på denna hemsida. Den nya tändspolen hittar man hos mopedhandlare och kostar under 200 kronor. I annat fall bör du låta linda om den gamla tändspolen, men då sekundärlindningen består av cirka 10 000 varv koppartråd med en tjocklek på runt 0,05 mm är det svårt att göra hemma. Omlindning av en tändspole kan kosta runt 1000 kronor.

Felet kan även bero ånglås i förgasaren om motorn av någon anledning blir för varm. Sen tändning eller mager bränsleblandning höjer motortemperaturen – likaså igensmutsade kylflänsar och tilltäppta avgasrör. Om man har en genomskinlig bensinslang kan man ibland se hur det kommer en strid ström med bubblor som rör sig uppåt i slangen. Då kokar bensinen och man har drabbats av ånglås vilket betyder att det bara kommer bensinånga genom nålmunstycket i förgasaren och den lilla mängden brännbara bensinmolekyler räcker inte för att motorn ska starta.

 

Jim Lundberg

Husqvarna 120 cc som inte startar när den är varm
Gamla tändspolar åldras på insidan. Så här kan det se ut om man lyfter på textilisoleringen
Husqvarna 120 cc som inte startar när den är varm
Här är den gamla tändspolen omlindad med cirka 200 varv koppartråd och försedd med en skyddande krympslang. Den ska nu driva den yttre tändspolen.

Rulla till toppen