Husqvarna Novolette som saknar krysskil till svänghjulet

Fråga: Hur sätter man dit ett svänghjul på en mopedmotor från 50-talet där krysskil eller cylindrisk pinne slagits av och där markering fastsättning för dito är borta på vevaxeländens yta?

Gäller en mopedmotor Novolette 2-växlad. Undrar samtidigt om rätt svänghjul är i min ägo har Bosch LM/UP1/115/17R18 går medsols. Kan dåligt svänghjul (tänker på magnetisering) ge dålig gnista från tändspolen? Har nya tändprylar dvs. även brytare och kondensator men tycker gnistan är dålig.

Kalle

Svar: Om du vill hitta styrstiftet i axeln kan du doppa axeländen i tunn olja en stund. Torka sedan av den noggrant och gnid in den med talk (Barnpuder). Den olja som dragits ner i spalten kommer att sugas upp av talket som då blir mörkare precis där stiftet sitter. Om du värmer axeln så syns det ännu bättre. Då kan du försiktigt borra ur det gamla stiftet och ersätta med ett nytt. En avsågad snabbstålsborr fungerar utmärkt som styrstift. Limma den i hålet med Loctite så sitter den kvar när svänghjulet ska lossas igen.

Det finns motorer som saknar både stift och krysskil för svänghjulet (exempelvis Villiers och Victoria). Stiftet eller kilens uppgift är bara att styra svänghjulet i rätt läge på vevaxeln så att tändningen hamnar rätt. Under drift är det konan som håller fast hjulet. Då ställer man tändningen på följande vis:

Börja med att justera brytaravståndet och när det är klart lossar man svänghjulet från axeln. Vrid sedan runt motorn i rotationsriktningen tills kolven står i förtändningsläget, alltså strax innan övre dödläget. På den tvåväxlade Novoletten ska förtändningen vara 1,5-2 mm (= 17 grader om du ställer med gradskiva) och brytaravståndet ska vara 0,3-0,4 mm. Trä sedan på svänghjulet på vevaxeln och vrid det sakta i rotationsriktningen tills brytarna precis ska till att öppna. Stanna där och knacka till svänghjulet så det fastnar på konan och dra fast svänghjulsmuttern. Kolla att det blev rätt. Det gäller att inte dra med sig vevaxeln när man vrider på svänghjulet. Vill du förenkla det för framtida inställningar så gör du en rits i svänghjulet och en i blocket när kolven står i tändläget. Nästa gång är det bara att ställa kolven rätt och vrida hjulet till ritsarna står mitt för varandra.

Svänghjul kan tappa magnetismen, men det är nog vanligare att tändspolen och/eller kondensatorn är orsaken till dålig gnista. Ta ett fungerande tändstift och klipp av sidoelektroden så får du ett gnistgap på cirka 5 mm och testa gnistan med detta stift mot jord. Den gnistlängden ska tändspolen klara om den är frisk. Tänk också på att brytaravståndet påverkar gnistans styrka. Detta avstånd påverkar i sin tur något som heter fältbrytningsavstånd (abriss) och står detta fel blir gnistan svag eller uteblir helt. Slitna, krokiga eller felaktiga brytare kan orsaka fel abriss trots att brytaravståndet ställs rätt. Dagens nytillverkade kondensatorer till mopeder håller ofta en usel kvalitet och det händer att det är defekta redan när man köper dem. Jag kan tyvärr inte verifiera att ditt svänghjul är rätt till din Novolette, men Husqvarna använde mest tändsystem av fabrikat Stefa. Kolla om pilen för rotationsriktningen på svänghjulet pekar i rätt riktning när motorn dras runt.

Jim Lundberg

Rulla till toppen