Fråga: Hej, Jag har problem med min 3-växlade Sachs. Det är så att den har en 12mm Bingförgasare som flödar över hela tiden, så jag köpte en fabriksny men får samma symtom på den. Det vill säga att om jag inte stänger av bränslekranen så rinner bensinen ut under förgasaren. Tar jag ur flottören och blåser och provar trycka upp nålen så blir det tätt. Så då undrar jag om det kan vara så att jag har för grov slang så det blir sådant flöde igenom att den trycker ner flottören eller har du något annat förslag?
Anders
Svar: Diametern på slangen har ingenting med flödandet att göra. Slangen påverkar bara mängden bränsle per tidsenhet och då är både bensinkranen och förgasaren flaskhalsarna i systemet. Det är möjligtvis trycket som kan påverka flottören, men för att öka trycket måste du höja upp bensintanken.
Anledningen till att dina förgasare flödar beror antingen på att det kommit in skräp som lagt sig mellan nålspetsen och sätet i flottörhuslocket eller så är någon av, eller båda, dessa detaljer slitna. På den nytillverkade förgasaren (Kina?) kan det vara så att delarna är feltillverkade, vilket verkar vara vanligt på nytillverkade förgasare från låglöneländer.
Du kan prova med att slipa in nålen mot sätet på följande vis: Doppa nålspetsen i ventilslippasta, Autosol eller bilvax om de första två medlen inte finns i närheten. Sätt nålens andra ände i chucken på en skruvdragare och stick ner nålen i sitt hål i flottörlocket. Kör nu på lågt varvtal med skruvdragaren och tryck in nålen lite lätt i locket några gånger. Se till att inte luta på nålen under arbetet. Kör inte för länge utan bara några sekunder. Rengör och kolla tätheten. Gör om vid behov. Byt rotationsriktning ibland.
Testa även med att skaka på flottören. Om det skvalpar i den har den sprungit läck och måste då lödas (mässingsflottör) eller bytas ut. Kolla även så att nålen inte fastnar i sitt styrhål i botten av flottörhuset, eller att nålen är krökt.
Fast jag tycker nog att du ska reklamera den nytillverkade förgasaren. Den ska inte läcka eller flöda över.
Jim Lundberg




