BMW R60 som dör när man gasar

Fråga: Hej igen. Min BMW R60 vill inte gå bra trots att jag ultraljudstvättat delarna i förgasaren. Nya packningar i förgasaren och nya nålar till trottlarna.  Den startar på tomgång men vid mindre gaspådrag så vill den dö på ena cylindern. Den går iväg sedan på högre gaspådrag så det verkar som att mellanregistret inte fungerar fullt ut. Luftblandningen är justerad enligt din anvisning.
Vad styr bränslet vid mellangas? Kan det trots allt vara något igentäppt i munstycket eller i det perforerade mässingsrör där trottelnålen löper? Jag har inte bytt packningen mellan förgasaren och cylindertoppen.

Mvh Gunnar Ege

 

Svar: Om en motor går bra på tomgång och om alla justeringar på förgasaren ”lyder roder” på låga varv är det inte tjuvluft som är problemet. Nu vet jag inte vad du har för förgasare på din BMW, men om motorn dör vid gaspådrag (ena cylindern i ditt fall) så ligger problemet i lågfartsregistret och där arbetar luftskruvarna på riktigt låg gas som gradvis ersätts med trottelnålarna (mellanregistret) som sedan arbetar upp till cirka 3/4 gas där huvudmunstycken tar över.

Observera att det inte är skarpa gränser mellan de olika registren i en förgasare utan de överlappar varandra. Jag skulle i ditt fall skruva in luftskruven något halvvarv på den cylinder som dör vid gaspådrag och se om detta hjälper. Ett annat alternativ är att höja trottelnålen ett hack på samma cylinder. I bägge fallen får då cylindern lite fetare blandning vilket verkar behövas. Man får ofta kompromissa vid inställningar och det är ovanligt att justeringarna i alla förgasare i en flerförgasarmotor står exakt lika på samtliga förgasare. Ventilspel, olikheter i gjutningen av insugskanalen, kamaxelslitage och liknade saker kan direkt på verka hur förgasaren ska justeras.

Jim Lundberg

Rulla till toppen