Bosch eller Stefa i mopeden?

Fråga: Hej Jim.  Nu blir jag tokig snart! 🙂 jag beställde en ny kondensator och en ny tändspole till min moped med ILO Pianomotor. Beställde då en Stefaspole. Tog bort kåpan och då såg jag att det var ett Boschsvänghjul. Beställde då en ny tändspole av typen bosch (svarta). Allt var toppen tills jag skulle försöka få dit den. Den passar inte! Men Stefatändspolen gör det! Kan jag använda den? Bosch tändspolen är lite för lång i sitt svarta plasthölje. Arg som ett bi så försökte jag kolla på kondensatorn. Den var för liten för hålet i tändplattan. Såklart! Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag vet inte vad jag har och vad jag ska köpa för att lösa detta. Ps: hur ska man fästa tändhattens kabel i tändspolen när det är en skruv där?

Med vänlig hälsning, Christofer.

 

Svar: Hej Christofer. Kolla om den blå tändspolen passar i svänghjulet, alltså att dess polskor har samma radie som svänghjulet. Lägg spolen inne i svänghjulet så ser du hur de passar ihop. När spolen sitter på plats i tändplattan ska det vara en spalt på cirka 0,2 mm mellan polskor och hjul. Detta kan justeras genom att man lossar spolens skruvar en aning och sticker in en lagom tjock pappbit eller metallremsa (helst omagnetisk) mellan polsko och svänghjul. Sedan drar man åt skruvarna och drar ut pappbiten. Rent elektriskt ska denna spole fungera ihop med resten av tändsystemet.

Boschkondensatorer är 18 mm i diameter medan Stefas ligger på 17 mm. Antingen byter du till en Boschkondesator eller så fyller du ut hålet med en lämplig plåtremsa. Tänk på att inte knyckla till kondensatorn. Den får inte heller sitta för löst så att den rör sig under drift. Jag vet inte exakt vad du menar med skruven i tändhatten. På många tändhattar är själva kontakthålet för tändstiftet gängat och har då en vass pigg som tränger igenom tändkabelns hölje och in till kopparkärnan så att kontakt uppstår.

Jim Lundberg

Bosch eller Stefa i mopeden?
Bosch eller Stefa i mopeden?

Rulla till toppen