Kylproblem

Fråga: Jag har problem med en delvis igensatt kylare på en gammal veteranbil från 1920-talet. Har kört igenom kylarrens ett par gånger, och det blev lite bättre. Tänkte också prova att öppna upp cirka 10-12 millimeter hål i bottenkärlet för att komma åt att rensa rören med 1-1,5 millimeter pianotråd eller fjäderband. Kärlet av mässing.
Bra ide??
Olle

Svar: Vi passar vidare din fråga till Anders Brändström på Umeå Maskinkylare AB. Han svarar så här:

En kylare från 1920-talet är väldigt porös och tunn och att såga upp ett hål i botten så du kommer åt att rensa rören är inte att rekommendera. Dels så kommer du inte åt att rensa alla rören för det andra, så slutar det med att kylaren läcker vatten i cellerna. Jag tycker du ska plocka ur kylaren och lämna in den till en kylarreparatör för översyn alternativt byta cellpaketet och spola rent i motorblocket samt se över vattenpumpen. Alternativt köp en ny kylare. Allt detta kostar pengar men du får en trevligare och pålitligare bil.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen