Fråga: Hej, En fråga om brytarspetsar. Hur många km kan man förvänta sig att få ut ur ett par brytarspetsar till en vanlig otrimmad fyrcylindrig 60/70-tals motor? Senaste bytet gjordes för 3000km sedan, noterade nu att ett byte behöver göras igen, fiberklacken som ligger an mot brytarnockasaxeln har nötts ner och omvandlats till ett fint fluff i bottnen på fördelaren… fiberklacken ligger bara an mot topparna på nockaxeln nu… Antar att jag slarvade med brytarfettet, eller? Måste det vara brytarfett eller kan man använda vanligt universalvaselin?
Hemmapularen
Svar: Brytarspetsarna, eller brytarkontakterna, ska hålla många tusen mil. Det som slits är dels själva kontaktytorna, dels den lilla fiberklacken som ligger mot brytarnocken. Om kondensatorn är i bra skick håller kontakterna väldigt länge. Jag hade en gammal Opel Kadett där jag efter sju års ägande kom på att jag aldrig bytt brytarna. Minns inte hur många tusen mil det motsvarade. Det visade sig att de gamla brytarna var i så bra skick att jag sparade dem efter bytet.
Om fiberklacken nöts ner på så kort tid som 300 mil är något fel. Det kan vara så att fiberklacken skadats av felaktig förvaring om det är gamla (NOS) brytare du har. Fukt och kyla kan ställa till det med fibermaterial. Jag har sett ett kamaxeldrev till en Volvo B18 som stått fuktigt (i en motor) som svällt så mycket att det bottnade i vevaxeldrevet. Fibermaterialet suger i sig fukt och kan bli poröst – särskilt om de samtidigt utsatts för frysgrader. Det kan vara dåligt material i dina brytare om de är nytillverkade i något låglöneland (vanligt). Kolla också att samtliga brytarnockar är blanka och fina så de inte nöter på klacken. Putsa nockarna (i rörelseriktningen) vid behov med fint slippapper (korn 600-1000) och polera efteråt med exempelvis Autosol.
Fettet ska vara ett styvt och värmebeständigt sådant. Förr fick man med en liten fettklick i en liten plastbubbla när man köpte nya brytare. Jag tror inte vaselin klarar uppgiften någon längre stund. Lägg inte på för mycket fett – då kan överskottet slungas bort och hamna på brytarkontakterna där det bränns till kol och försämrar kontakten. Vanligt konsistensfett håller klass NLGI 2 (ju högre siffra desto tjockare, styvare, fett) vilket är lite i underkant i detta sammanhang. Kolla på olika veteranmarknader – där brukar det säljas gamla lager med brytare och liknande från nedlagda verkstäder. Kanske har någon den lilla fettklicken också.
Jim Lundberg




