Slö Mustang Mamba med Zündappmotor

Fråga: Hej. Jag köpte en Mustang Mamba som stått stilla ett tag. Det är handväxel med två växlar. Motor och förgasare är original. Den startar men så fort man lägger i växel är den fruktansvärt slö. Den går ganska bra på ettans växel men när man lägger i tvåan så dör motorn. Jag har rengjort förgasaren och rengjort bensinkranen och hällt i ny bensin. Vad bör man mer göra. Munstycket som sitter i är 54. Vet att det ska vara 58 men kan det göra så skillnad?

Mattias

 

Svar: Om huvudmunstycket ska ha storlek 58 är 54 förmodligen för litet. Testa med att ge motorn choke under körning. Går den bättre med lite choke är munstycket för litet. Ett klassiskt symtom när huvudmunstycket är för litet är att mopeden går fortare om man släpper av lite på gasen, och går långsammare vid full gas. Om tändstiftet är vitt istället för ljusbrunt är detta ett tecken på litet munstycke (=mager bränsleblandning). Motorn blir också onormalt varm med ett för litet munstycke

Kolla även att avgassystemet inte är igentäppt av sot. Tändningen på Mamban ska stå 1.8-2,0 mm före övre dödläget. Originaldrevningen på den tvåväxlade Mamban (VoV 1610) är 11 kugg fram och 34 kugg bak. På treväxlade modeller (VoV 1611) är det 11 respektive 36 kugg som gäller.

Jim Lundberg

.

 

Rulla till toppen