Fråga: Hej! Håller just nu på att bygga ihop en Rotax 583/ Cobra Enduro från 1994. Chassit med ett Ockelbo 300s chassi, det ska bli ett vattenprojekt. Men något sätter käppar i hjulen och det är förändra motorns prestanda. Jag undrar om det finns några mått man går efter så man vet hur mycket man kan ta av när man planar. Måste man justera tändningen när man planar toppen så den inte spikar? Varför kallas det för förtändning när den tänder när kolven är på väg ner? Har tändningen en fördröjnings tid, varför ändrar man tändningen generellt och hur vill racing maskiner ha sin tändning?
(Ska vara anpassad för 98 oktan) Varför suger man in soppan tidigare i motorn vid tex jackning på kolv? Riskerar det inte själv antändning på bränslet då?
Jag har tusen frågor och behöver miljarder svar. Skulle vara roligt att kunna detta om man ska börja köra veteranskoter race.
Tack på förhand.
Mvh/ Egon Karlsson Granö 🙂
Svar: Hur mycket man kan plana ett topplock beror på flera saker. Viktigast är dock att någon del av kolven inte kommer för nära topplocket. För att testa detta kan man lägga på ett lager modellera, eller marsipan på kolvtoppen eller i förbränningsrummet som på bilderna. Sedan monterar man topplocket och drar runt motorn ett varv eller två. Nu kan man se på ler/marsipanklumpen hur nära kolv och topp hamnar relativt varandra. Ett minimumspel på cirka 1 mm är att rekommendera. Sedan är tvåtaktare känsliga för alltför hög kompression. Höjer man kompressionen för mycket vill motorn till slut inte varva ur.
Tändningen måste justeras så att spikningar inte uppstår. Även högre varvtal kan kräva en justering av tändningen. Det heter förtändning för att gnistan (tändningen) kommer före kolvens övre dödläge, inte efter. Att gnistan kommer något innan dödläget beror på att själva förbränningen tar en viss tid och för att allt bränsle ska hinna förbrännas (= maximalt förbränningstryck) innan kolven vänder och går nedåt. Om gnistan kommer vid dödläget eller efter detta blir motorn svag och väldig varm.
Anledningen till att man ändrar tändningen under drift är att man vid höga varvtal behöver en tidigare tändning för att förbränningen ska hinna klart innan kolven vänder. Även andra faktorer som belastning och undertryck i insugningsrör kan styra tändningen beroende på motorkonstruktion.
När man ”jackar” kolven (även kallat ”lucka”) så ökar man öppningstiden hos insuget. Detta kallas även duration och ju större duration desto mer bränsleblandning hinner motorn suga i sig. Men även här finns det gränser. Om man ökar durationen så kommer motorns effekt att stiga på högre varvtal, men man kommer samtidigt att tappa en del kraft på låga varv vilket kan ställa till med problem – särskilt om man har en centrifugalkoppling på motorn. Då måste även denna modifieras med högre stallvarv så att den griper in vid ett högre varvtal. Någon risk för ”självantändning” av bränslet vid kolvjack kan jag inte se. Bränslet hamnar inte uppe i förbränningsrumment förrän överströmningsportarna öppnar och därefter ska kolven upp en bra bit i loppet innan den tändande gnistan kommer.
Kontakta någon som har erfarenhet av tvåtaktstrimning och gärna för just din motor (skoterklubbar?). Om man filar för mycket kan man inte gärna lägga tillbaka material. Det finns alldeles för många söndertrimmade cylindrar på marknader och liknande.
Jim Lundberg





