Hur sotar man tvåtaktare?

Fråga: Sota tvåtaktare, finns det något dundermedel eller mirakelkur? Jag uppmanar själv folk, lite lättvindigt, att ”sota ur motorn så blir den bättre..”  Samtidigt vet jag ju hur illa tråkigt och ibland svårt det är att få loss kolavlagringarna och framför allt att komma åt med verktyg som är både effektiva och inte skadar aluminiet i gångarna. Helst skall man ju ha icke vassa verktyg, men hur kommer man då igenom de ibland stenhårda skorporna? Finns det något som löser upp utan att skada metallen? Dieselbad har inte visat sig vara så effektivt som alla säger.

Andercz

 

Svar: Om delarna är av stål eller gjutjärn kan man använda ett hett sodabad för att lösa upp sotet. Aluminiumdetaljer löses upp och försvinner i ett sodabad. Det finns ett industrirengöringsmedel för lastbilstvätt och liknande som heter Alfanol som ska kunna lösa sot, men jag har inte testat denna produkt själv.

Om diesel skulle vara så effektiv sotlösare som många hävdar borde en dieselmotor vara väldigt ren på insidan. Min erfarenhet är att ett dieselbad (även i veckor och månader) har väldigt liten effekt på sot och koks. Om det är aluminiumdetaljer som ska sotas kan man skrapa bort sotet försiktigt med exempelvis en bit aluminiumplåt så att man inte repar ytan. En repad eller grov yta binder sotet snabbare än en blank. Roterande stålborstar är bra när sotet ska bort och dessa finns i olika utföranden. Även här bör man undvika att repa ytorna för mycket.

Blästring är en metod som tar bort sot, men då ska man använda så mjukt blästermedel som möjligt. Glas är ett alternativ, men nötskal är snällast mot ytorna. Om man blästrar i en avgasport måste cylinderloppet skyddas mot sprut med exempelvis gummiduk (cykelslang). Efter blästring måste delarna tvättas och blåsas ur så att inget blästermedel hamnar inne i motorn. En arbetskamrat till mig försökte förgäves att hindra sin kompis från att blästra sin utombordsmotor (hopsatt) med hårdmetallblästermedel. Kompisen struntade i alla varningar och påstod att han tejpat över alla hål och öppningar i motorn. När motorn skulle provköras skar den hundra meter ut från stranden… Blästermedel hittar in överallt.

Avgasrör kan sotas mekaniskt med en vajer i en borrmaskin. Man måste bara se upp så att vajern inte far runt som en piska, utan stannar kvar inne i röret så länge maskinen går. Kromade avgasrör och ljuddämpare kan rengöras i hett sodabad utan att kromet tar skada.

Det här med sotning är ett intressant ämne! Kom gärna med egna tips om hur ni får bort sotet ur era motorer.

 

Jim Lundberg

Hur sotar man tvåtaktare?
En vajer i en borrmaskin piskar loss sotet inne i rör, men se upp för vajern!

Rulla till toppen