Ford 1934: olja

Fråga: Jag har några funderingar kring växellådsoljor/bakaxeloljor. Det gäller en Ford V8 1934 i originalskick med treväxlad manuell låda med osynkad etta.
1: I gamla instruktioner står det ofta att det ska användas en typ C-olja i både växellåda såväl som i bakaxel, till exempel Gargoyle Mobiloil C eller CW. Vad står detta C respektive W för, och vilken typ av produkt motsvarar denna C-olja idag?
2: Vilken typ av olja (hypoid, ep, gl 4 el 5) och viskositet rekommenderar ni till bakaxeln?
3: Vilken typ av olja (hypoid, ep, gl 1,4 el 5) och viskositet rekommenderar ni till växellådan (den är synkad och innehåller brons)? Går det att ha en gl5 olja i växellådan då den är synkad och innehåller brons? Eller ska man nöja sig med en gl4 eller tom gl1 med mindre/inga ep-tillsatser?
4: I instruktionen står det att en C-olja (Gargoyle Mobiloil) ska användas i såväl växellåda som bakaxel (därav fråga 1). Men bör man verkligen göra det? (givetvis beroende av svaren på fråga 2 och 3)
Tacksam för svar så snart som möjligt.

Svar: Vilken olja man ska ha brukar bli omstritt här på hemsidan men jag sticker ut hakan ändå.

1: C är såvitt jag kan förstå en beteckning som anger viskositet och CW en aning tunnare olja avsedd att användas vintertid. C skulle i så fall motsvara SAE uppemot 140.

2: Då både växellåda och bakaxel är konstruerade för att klara av 1930-talets oljor skulle jag personligen med gott samvete använda en vanlig hypoidolja, SAE 85W-90 API GL1. Oljor som är klassade enligt API GL4 och API GL5 skulle jag helt undvika då de innehåller relativt höga EP-tillsatser (extreme pressure, ungefär högt tryck) som i vissa fall kan orsaka frätskador på gulmetall.

3: Återigen en personlig åsikt – jag skulle använda vanlig hypoidolja SAE 85W- 90 API GL1.

4: Jag skulle använda samma olja både i lådan och i bakaxeln.

Någon av våra läsare som har andra tips? Lämna en kommentar i fältet nedan.

Lycka till

Robert Gustavsson

Rulla till toppen