Skillnaden mellan ILO G50 och V50

Fråga: Hej! Jag undrar över skillnaden mellan ILO G50 och V50. Jag vet om att V50 är fläktkyld och satt på Monarks Alpino och flakmopeder och att G50 är fartvindskyld. Men jag kollade på mo-ped.se så såg jag monarks reklam/beskrivning av deras mopeder. Då såg jag att monarpederna med G50 gav sina 0,8 hästar vid 4300 varv men V50-motorn på Alpinon gav sina 0,8 hästar vid 3800 varv. Då undrar jag lite vad denna skillnad innebär. Är vad är bäst egentligen? Dessutom, vad finns det för fördelar och nackdelar med de olika motorerna?

Tack:)

Johannes

 

Svar: När mopeden kom den 1 juli 1952 beslutade man från myndighetshåll att motorn fick utveckla maximalt 0,8 hästkrafter med några procents avvikelse. 1961 höjde man sedan den tillåtna effekten till 1 hästkraft. Som mopedtillverkare hade man alltså inte så mycket effekt att erbjuda kunderna. Ett trick som man började med redan på 50-talet var att lägga motorns toppeffekt på ett lägre varvtal än varvtalet för max tillåtna toppfart.

Detta är ett smart drag som innebär att när man kommer till en uppförsbacke och motorvarvet går ner så ökar motoreffekten och mopeden tappar då inte så mycket fart. Detta kan man faktiskt känna ganska tydligt på vissa mopeder. Så fort motorn belastas och får jobba lite hårdare så hör man att den ”tar i” lite extra

Monarks Alpino var enligt Monarkfabriken ”Alptestad”. Man testkörde alltså en Monarped på en alpväg i Österrike uppför deras högsta berg som heter Grossglockner. Vägen har en stigning upp till 2570 meters höjd.  Man hade då gett motorn egenskaper som gjorde den till en bättre backtagare med den lilla effekt som fanns. Det som skulle vara intressant är att få reda på vad Monark gjorde med ILO-motorn för att flytta ner effektpuckeln 500 varv. I reklamen ovan så handlar det faktiskt om Monark La Strada vilken hade den fartvindskylda G50-motorn. Jag har personligen ingen erfarenhet av den fläktkylda V50-motorn och kan tyvärr inte uttala mig om för- och nackdelar relativt G50-motorn. På insidan ser dock bägge motorerna likadana ut, möjligtvis någon skillnad i cylindern (?) eftersom effektkurvorna skiljer sig åt – om inte ändringarna sitter i avgassystem eller förgasare.

Jim Lundberg

Rulla till toppen