Fråga: Hej! Jag köpte en Puch Alabama från 1966 för någon vecka sedan. Den förra ägaren verkar inte ha vart speciellt noggrann med att underhålla den och den har några skavanker som trasig hastighetsmätare, trasig kickfjäder och växelfjäder bland annat. Men den har fungerat bra att köra på, jag har åkt säkert 10 mil på den utan problem. Men sen började jag skruva på den lite, rengjorde förgasaren, bytte insugspackningen och satte på ett ställbart munstycke. Den går rätt mycket bättre efter det, men nu låter det konstigt om den när jag varvar till max på 3:an. Det börjar skrika om den, ett konstigt gnisslande ljud som fortsätter tills jag bromsar in, sedan kan jag köra iväg igen utan att stänga av motorn. Det påverkar inte åkandet förutom att det låter hemskt och jag behöver bromsa in för att få tyst på det. Vad kan det vara som låter?
Morris Ehrling
Svar: Det är alltid svårt att beskriva ljud och var de kommer ifrån. Det kan vara lagret till kopplingens dragbult som håller på att ge upp. Det är viktigt på Puch V3-motorerna att man har ett litet spel i kopplingsarmen så att detta lager inte belastas annat än när man frikopplar. Nya delar kan du hitta hos Puchverkstan. En komplett reparationsanvisning för denna motor hittar du i Stora Tvåtaktsboken. Har vi någon Puchägare med fler tips om var ljudet kan komma ifrån? Lämna gärna en kommentar här nedan.
Jim Lundberg




