Bygga om elektroniskt tändsystem till brytarkontakter

Fråga: Hej Jim, jag har en fyrhjuling Mountain Lion 400 cc, som det är cdi-box på. Den har gått sönder och jag fick den utbytt på garanti. Frågan jag har är om jag kan bygga om tändsystemet med brytare som har fyra nockar. Det vill säga att den bryter på fyra lägen. Tror du det kommer att fungera eller måste jag ha en enkel brytare. Känner mig osäker eftersom det är en fyrtaktare. Vore tacksam för svar eftersom cdi-boxen kostar 3000 om den pajar igen.

MVH

Henrik Olsson

 

Svar: Jag vet inte riktigt vad du menar med en ”brytare med fyra nockar”. Jag har ingen erfarenhet av denna kinesiska motor, men gissar att den är encylindrig om den är på 400 cc. Brytarnockarna är de ”kammar” som sitter på den roterande axel som påverkar brytarna. Normalt går det åt en nock per cylinder vilket innebär att du ska ha en axel med endast en nock. På en fyrtaktare ska brytaraxeln rotera med halva vevaxelvarvtalet och då brukar man låta kamaxeln driva brytarnock/fördelare. Man kan även köra brytarnocken med vevaxelvarvtal och köra en ”wasted spark” alltså att man låter gnistan komma även på avgastakten där den givetvis inte gör någon nytta – därav namnet.

Om du kan få dit en nock (exempelvis ur navet på ett mopedsvänghjul) på änden av kamaxeln så är det bara att rigga upp en brytarkontakt där och koppla enligt schemat ovan. Man kan också ta en bilfördelare och slipa bort alla nockar utom en på axeln om detta är enklare rent mekaniskt. Med en fördelare får man även en centrifugalregulator som ställer tillbaka tändningen vid högre varvtal. Man får förmodligen laborera lite med tändkurvan (vikter och fjädrar) för att det ska stämma men din motor. Har du bara en nock direkt på kamaxeln (fast tändning) får du se till att ställa tändningen så att den inte blir för tidig – då kan det bli bakslag vilket kan skada startmotorn.

Jim Lundberg

Rulla till toppen