Montering av DKW 250 motor

Fråga: Två frågor till Jim. Jag skall nu sätta ihop min DKW 250 H motor 1952. Till hjälp har jag en Arbetsbeskrivning från företaget F:A Erik Lindberg.  Där står det ordagrant ”Manschettpackningen på kopplingssidan skall isättas med läppen åt kopplingen till.” Detta är lite förvirrande tycker jag, då det inte bildas något tryck i växellådan som axeltätningen skall blockera mot vevhuset. Hur skall de båda axeltätningarna sitta på vevaxeln enligt dig? Eventuellt sätter jag dubbla axeltätningar för att vara säker. Hur får jag rätt axiellt spel på vevaxeln när jag monterar?

Tyvärr har denna motor tidigare renoverats på ett felaktigt sätt. Jag köpte MC’n och efter tre försiktigt körda mil så skar ramlagret rejält. Det var mycket smetigt i vevhuset.

Hjälp / Hans Carlsson

 

Svar: På de flesta motorer ska packboxarnas tätningsläppar vändas in mot vevhuset där det växelvis råder övertryck. Av någon anledning har DKW gått mot strömmen här och hävdar att packboxen på transmissionssidan ska vändas med tätningsläppen ut från vevhuset – inte in mot. Någon förklaring till detta har jag inte fått – inte ens från folk som jobbar med industritätningar. Jag vänder denna packbox som DKW vill, men jag kan avslöja att jag öppnat motorer där denna packbox varit vänd med tätningsläppen inåt som det brukar vara – och dessa motorer har bevisligen fungerat.

Axialspelet ställer man in med shimsbrickor vid ramlagren – antingen shimsar man mot lagrets ytterring eller mot dess innerring (axeln). Ett lämpligt axialspel på din motor kan nog vara runt 0,2 mm.  I Stora Tvåtaktsboken finns en komplett arbetsbeskrivning för denna motor samt ett kapitel om hur man mäter upp och shimsar in axialspelet på vevaxlar. Vill passa på och göra en rättelse ur boken. Där står i tekniska data att packboxen till utgående axeln på DKW 250 ska ha måtten 25x40x7 mm vilket är fel. Jag hade utgått från axelns diameter och missat att packboxen faktiskt ligger utanpå en distanshylsa på axeln. Rätt mått på denna packbox är 30x40x7 mm. Jag ber om ursäkt för detta och det kommer att korrigeras till nästa utgåva.

Jim Lundberg

Montering av DKW 250 motor
Mätning av ramlagrets placering för bestämmande av vevaxelns axialspel.

Rulla till toppen