Fråga: Har en Villiers 6E motor som när den är kall startar på första kicken, men när den är varm är den väldigt tjurig att starta på kicken. Det är ny tändspole och kondensator på den.
Nils
Svar: Börja med att göra några startförsök när motorn är varm. Ta därefter ur tändstifte och undersök detta. Är det blött ligger felet hos tändsystemet och är det torrt ligger felet i bränslesystemet. Frågan är om det är en nylindad tändspole på den eller om det är en gammal oanvänd, såkallad NOS (New Old Stock) som sitter på just nu? Gamla tändspolar är hygroskopiska och drar i sig fukt från luften. Detta kan leda till att en till synes ny spole är ärgig eller fuktig på insidan med interna överslag som följd. En nylindad tändspole med moderna isoleringsmaterial ska inte ge några som helst problem. Samma sak kan även gälla för kondensatorn – testa med en annan kondensator.
Att den är svårstartad i varmt tillstånd kan även bero på ånglås som i sin tur beror på att förgasaren är så varm att bensinen i den kokar. Om man har en genomskinlig bensinslang kan man se hur det kommer ”luftbubblor” som stiger upp i slangen när bensinen kokar. Testa i så fall med en tjockare packning mellan cylinder och insugningsrör så leds inte värmen över lika mycket till förgasaren.
Jim Lundberg




